onsdag 13. juni 2012

Flere flinke elever må få tilpasset opplæring!

Ordfører,

Byrådet foreslår at "det setters av 0,4 millioner for å igangsette et tilbud til særlige talenter i matematikk i grunnskolen fra høsten av."

SV er skeptisk til dette forslaget slik det er utformet. Forskningen viser at permanent nivådeling ikke gir spesielt gode resultater, men skoler som klarer å tilby tilpasset opplæring ved å akselere undervisningen for de flinkeste elevene, oppnår mye.

Vi synes byrådets forslag er litt puslete. SV synes at flere flinke elever må få et tilpasset tilbud. Vi synes også at tilbudet ikke bare må gjelde matematikk, men også andre fag som hjemkunnskap, språk eller gym. Derfor foreslår vi 1 million til tiltak for å bedre tilrettelegge for at flere flinke elever får et tilpasset tilbud!

1 kommentar:

  1. Takk for at du tenker på – og skriver om - de evnerike elevene. Det er viktig å ivareta talentene, ikke bare innenfor idrett og musikk. De elevene som har talent for å lære raskt - og mye - har ofte et sterkt behov for å få utvikle seg faglig. - Per i dag blir de ofte ikke sett, og skolen mangler en strategi for å ivareta disse elevene. Myten om at «de flinke klarer seg alltids» er dessverre svært sterk i dagens skole.
    Et tankekors er det da at det antagelig blir de ressurssterke evnerike elevene som klarer seg best. Se et reelt eksempel her: http://bit.ly/KEDxDL

    Det er flott at det åpnes for å ta fag på videregående mens man er i ungdomsskolen, men de evnerike elevene dukker ikke plutselig opp på 8. trinn, de sitter der første skoledag og gleder seg til å LÆRE noe :) - Et eksempel på hvordan det kan være å være en vitebegjærlig elev i første klasse kan du lese her: http://bit.ly/LK8VAf

    Når det gjelder "Forskningen viser at permanent nivådeling ikke gir spesielt gode resultater" er det større forskningsprosjekter som peker på noe annet: det fungerer dårlig for de svake elevene å bli satt sammen med bare svake elever (ikke overraskende - hvis de får lavere krav satt til seg, dårligere forventninger osv. er det ikke rart om det går dårlig), de "normale" elevene gjør det liten forskjell på deres læring, mens for evnerike elever har det i hovedsak en positiv effekt på deres læring om de blir satt sammen med andre evnerike elever. Man har faktisk også observert en positiv utvikling av evnerike elevers selvverd: de opplever å måtte jobbe for å lære, de får autentiske mestringsopplevelser og dette styrker deres indre motivasjon. - Vel og merke: forutsatt at pensum og undervisning blir lagt opp etter deres behov. Med beriking av undervisningen og aksellereasjon. - Hatties meta-analyse har nevnt noen av undersøkelsene (slå opp på «ability grouping» rundt side 100). Ellers anbefaler jeg å lese Kulik & Kulik sin analyse (bruk Google eller ta kontakt med meg).

    Jeg tror ikke SV skal være så redde for forsøket med talentklasser i matematikk på gymnasnivå. Det er flott at byrådet i Oslo faktisk velger å se talentene og forsøker å finne strategier for å hjelpe dem videre. Men dere har absolutt et poeng når dere sier at det er andre talenter som må ivaretas også. Det er på tide at vi begynner å «heie på» talentene i alle fag, og det er prisverdig at dere foreslår å bevilge penger til dette.

    SvarSlett