torsdag 9. mai 2013

Hva skjer med den gode modellen Oslo har hatt i voksenopplæringen?

Det har vekket sterk oppsikt og er uttrykt stor bekymring fra fagmiljøene i voksenopplæringen i Oslo og fra elevgruppen som nå får tilbudet, at Utdanningsetaten har vedtatt at basisklassene i sin nåværende form og med sin nåværende sammensetning skal avvikles fra høsten uten at det er foretatt en pedagogisk evaluering av tilbudet.

Jeg har derfor stilt byråden følgende spørsmål:

1.     Hva er begrunnelsen for at basisplanen, som har kombinert et tilpasset grunnskoletilbud med norskopplæring for innvandrere, avvikles fra høsten, uten at det er foretatt en pedagogisk evaluering av tilbudet?
a.     På hvilke punkter mener byråden eventuelt at Lokal læreplan i basiskompetanse for voksne innvandrere ikke ivaretar gjeldende lovverk som omhandler voksnes rett til opplæring i basiskompetans?
b.     Hvor i vedtaket fra Fylkesmannen mener byråden at det står at Lokal læreplan i basiskompetanse for voksne innvandrere ikke kan brukes som læreplan til opplæring i basiskompetanse og som forberedelser til eksamensrettet grunnskole?
2.     Det har hittil vært mulig å tilpasse «Lokal læreplan i basiskompetanse» individuelt til den enkelte elev i basisklassene, i samsvar med at elevene har ulike mål i for videre utdanning og arbeid. Skal den nye planen for elevene for elevene med rett til grunnskole være like fleksibel som basisplanen og rette seg både mot at:
a.     elevene kan klare norskprøve 2 og 3, som i Oslo kommune er en forutsetning for å få fast arbeid?
b.     man kan gå i retning av kombinasjon arbeid og skole?
c.      avslutning av grunnskoleeksamen for videre kvalifisering i utdanningsløpet?
3.     Elever som har rett til norskopplæring etter Introduksjonsloven og som har liten eller ingen skolegang fra hjemlandet går per dato i basisklasser. I disse klassene får de undervisning i matematikk og naturfag i tillegg til norsk og samfunnskunnskap som de har gjennom Introduksjonsloven. Slik kan de starte å tilegne seg grunnleggende ferdigheter i mer enn norskfaget. De får på plass grunnleggende ferdigheter som gjør det lettere for dem å klare norskprøvene, og som gjør dem i stand til å vurdere om de vil gå mot en kombinasjon av skole og praksis, eller arbeide mot et eksamensrettet grunnskoleløp, tilsvarende 8.9. og 10. i ungdomsskolen. Vil denne muligheten nå falle bort?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar