Jeg har derfor stilt byråden følgende spørsmål:
1.
Hva er begrunnelsen for at
basisplanen, som har kombinert et tilpasset grunnskoletilbud med norskopplæring
for innvandrere, avvikles fra høsten, uten at det er foretatt en pedagogisk
evaluering av tilbudet?
a.
På hvilke punkter mener
byråden eventuelt at Lokal læreplan i basiskompetanse for voksne innvandrere
ikke ivaretar gjeldende lovverk som omhandler voksnes rett til opplæring i
basiskompetans?
b.
Hvor i vedtaket fra
Fylkesmannen mener byråden at det står at
Lokal læreplan i basiskompetanse for voksne innvandrere ikke kan brukes som
læreplan til opplæring i basiskompetanse og som forberedelser til
eksamensrettet grunnskole?
2.
Det har hittil vært mulig å
tilpasse «Lokal læreplan i basiskompetanse» individuelt til den enkelte elev i
basisklassene, i samsvar med at elevene har ulike mål i for videre utdanning og
arbeid. Skal den nye planen for elevene for elevene med rett til grunnskole
være like fleksibel som basisplanen og rette seg både mot at:
a.
elevene kan klare norskprøve 2
og 3, som i Oslo kommune er en forutsetning for å få fast arbeid?
b.
man kan gå i retning av
kombinasjon arbeid og skole?
c.
avslutning av
grunnskoleeksamen for videre kvalifisering i utdanningsløpet?
3.
Elever som har rett til
norskopplæring etter Introduksjonsloven og som har liten eller ingen skolegang
fra hjemlandet går per dato i basisklasser. I disse klassene får de
undervisning i matematikk og naturfag i tillegg til norsk og samfunnskunnskap
som de har gjennom Introduksjonsloven. Slik kan de starte å tilegne seg
grunnleggende ferdigheter i mer enn norskfaget. De får på plass grunnleggende
ferdigheter som gjør det lettere for dem å klare norskprøvene, og som gjør dem
i stand til å vurdere om de vil gå mot en kombinasjon av skole og praksis,
eller arbeide mot et eksamensrettet grunnskoleløp, tilsvarende 8.9. og 10. i
ungdomsskolen. Vil denne muligheten nå falle bort?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar