tirsdag 28. mai 2013

Byens barn, kunnskaps- og kulturliv er vinnere i Munch-avtalen



Dette er Munch-avtalens vinnere


Mitt bystyreinnlegg på en historisk dag der SV spiller en hsitorisk rolle. Som medlem av kultur-og utdanningskomiteen, i innlegget mitt fokuserer jeg på Munch-avtalens punkter som går på barn, skole og kultur.

Ordfører,

Mitt personlige kompromiss standpunkt i denne saken har faktisk vært ”Lambda på Tøyen”, men jeg måtte altså følge mine partikamerater i SV! 

Spøk til side, ordfører, det er ikke bare Munch som er vinneren i Munch-avtalen som SV har fremforhandlet. Byens barn, kunnskaps- og kulturliv vinner, de også. De vinner stort.

Ordfører,

1.     Med bemanningsnormen kan ALLE foreldre og barnehageansatte puste ut og vite at fra 1. januar 2014 SKAL det være minimum 1 voksen per barn under 3 år og minimum 1 voksen per barn over 3.

2.     ALLE barn i byen kan glede seg til et nytt, flott badeland på Tøyen med oppstart umiddelbart.

3.     Det blir et Vitensenteret på Tøyen. Arbeidet skal starte umiddelbart.

4.     Tøyen skole får utvidet åpningstid og bedre tilbud med gratis kjernetid i SFO og halv pris på Tøyenbadet. Skolen blir en kultur og miljøskole. Den vil  blomstre i tett samarbeid med universitetsmuseene, Botanisk hage og det planlagte Vitensenteret. Her skal det satses på natur/miljøfag og estetiske fag, OG musikksatsingen videreutvikles i et tettere samarbeid med Oslo musikk og kulturskole.

5.     Minst 700 flere barn og unge skal få plass i Oslo musikk- og kulturskole.

6.     Det skal bygges en friluftsscene i Tøyenparken for oss alle å oppleve mer scenekunst, med konserter, teater og dans.

7.     Ikke minst, skal vi gå gjennom av tomme kommunale bygg med tanke på å gi gode arbeidsplasser til våre kunstere og kunsthåndverkere.

Dette er et aldri, aldri så lite bidrag til byens barn, til byens kunst- og kulturliv, ordfører.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar