Skolen skal være et sted for læring og
utvikling. Dette gjøres best med en sekulær fellesskole hvor alle barn,
uavhengig av bakgrunn får samme gode mulighet til å utvikle seg faglig og
personlig.
Religion og livssyn er akkurat som
politikk, etikk, miljøengasjement, osv. en privat og personlig avgjørelse. Elevene
skal lære om dem, men utøvelsen av de ovennevnte vil primært skje utenfor
skolens fysiske plassering.
Samtidig er religionsfrihet er viktig,
akkurat som frihet til å være ikke-troende. Det er ikke er mulig å forby bønn,
uten å innskrenke religionsfriheten. Men skolens undervisningsbehov kommer
alltid først.
Jeg synes det er merkelig at FrP foreslår
å forby noe som ingen har bedt om! Hvem er disse ekstreme islamister som ber om bønnerom og som Fremskrittspartiet snakker om? Hvorfor oppdikter FrP problemstillinger som handler om muslimer? Hvem vil tjene på dette annet enn at majoriteten blir mer og mer skeptisk til muslimer og Islam?
Leder for Islamsk Råd, Mehtab Afsar, sa i en panelldebatt der blant annet Carl I
Hagen og jeg satt i panellet, at de ikke hadde bedt om
å få opprettet egne bønnerom på skolen. Det eneste de hadde bedt om at elevene
skulle få lov til å be i skolens område for det var dette noen elever var
nektet på en bestemt skole.
Lena Larsen, en praktiserende muslim,
tidligere leder for Islamsk Råd i Norge og i dag prosjektleder ved Norsk
menneskerettigheter sier: ”Det er en menneskerett å få be når man skal, men det
er ingen menneskerettighet å ha et eget bønnerom på skolen.”
Og hun legger til: ”Vi trenger en mer positiv dialog. Jeg synes
byråden har en steil holdning, samtidig synes jeg ikke at skolen skal ha et
eget bønnerom for muslimer. Larsen legger til at ifølge islamsk tradisjon er
hele verden en moské, og man kan be hvor som helst.
– Kanskje kan skoleelever få låne et
klasserom hvor de kan be? Det er først og fremst i vinterhalvåret at dette er
aktuelt. Nå er solen oppe lenger og da kan man også be etter skoletid, sier
Larsen.
Derfor foreslår vi at Oslo-skolen kan
fortsatt låne ut ledige rom til religiøs og livssynsbasert elevaktivitet. Det
er selvfølgelig en forutsetning at aktiviteten er frivillig og initiert av
elevene selv. Men det skal ikke etableres særskilte rom for religiøs og
livssynsbasert aktivitet i den offentlige skolen i Oslo.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar