mandag 4. mars 2013

Ingen dedikert bønnerom på skoler men rom for fleksibilitet


Skolen skal være et sted for læring og utvikling. Dette gjøres best med en sekulær fellesskole hvor alle barn, uavhengig av bakgrunn får samme gode mulighet til å utvikle seg faglig og personlig.

Religion og livssyn er akkurat som politikk, etikk, miljøengasjement, osv. en privat og personlig avgjørelse. Elevene skal lære om dem, men utøvelsen av de ovennevnte vil primært skje utenfor skolens fysiske plassering.

Samtidig er religionsfrihet er viktig, akkurat som frihet til å være ikke-troende. Det er ikke er mulig å forby bønn, uten å innskrenke religionsfriheten. Men skolens undervisningsbehov kommer alltid først.

Jeg synes det er merkelig at FrP foreslår å forby noe som ingen har bedt om! Hvem er disse ekstreme islamister som ber om bønnerom og som Fremskrittspartiet snakker om? Hvorfor oppdikter FrP problemstillinger som handler om muslimer? Hvem vil tjene på dette annet enn at majoriteten blir mer og mer skeptisk til muslimer og Islam?

Leder for Islamsk Råd, Mehtab Afsar, sa i en panelldebatt der blant annet Carl I Hagen og jeg satt i panellet, at de ikke hadde bedt om å få opprettet egne bønnerom på skolen. Det eneste de hadde bedt om at elevene skulle få lov til å be i skolens område for det var dette noen elever var nektet på en bestemt skole.

Lena Larsen, en praktiserende muslim, tidligere leder for Islamsk Råd i Norge og i dag prosjektleder ved Norsk menneskerettigheter sier: ”Det er en menneskerett å få be når man skal, men det er ingen menneskerettighet å ha et eget bønnerom på skolen.”

Og hun legger til: ”Vi trenger en mer positiv dialog. Jeg synes byråden har en steil holdning, samtidig synes jeg ikke at skolen skal ha et eget bønnerom for muslimer. Larsen legger til at ifølge islamsk tradisjon er hele verden en moské, og man kan be hvor som helst.

– Kanskje kan skoleelever få låne et klasserom hvor de kan be? Det er først og fremst i vinterhalvåret at dette er aktuelt. Nå er solen oppe lenger og da kan man også be etter skoletid, sier Larsen.

Derfor foreslår vi at Oslo-skolen kan fortsatt låne ut ledige rom til religiøs og livssynsbasert elevaktivitet. Det er selvfølgelig en forutsetning at aktiviteten er frivillig og initiert av elevene selv. Men det skal ikke etableres særskilte rom for religiøs og livssynsbasert aktivitet i den offentlige skolen i Oslo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar