søndag 26. august 2012

Karakterbasert opptak forsterker sosiale forskjeller

I Oslo er det såkalt "fritt skolevalg". Det borgerlige flertallet med Høyre i spissen kan godt mene det, men det er ikke sant. Du har ikke fritt valg når inntaket er styrt av dine karaktarer og når karakterene er styrt av foreldrenes utdanningsnivå og hyllemeterne med bøker hjemmet!

Det såkalt frie skolevalget har ført til store ulikheter mellom skolene med hensyn til elevsammensettingen: for det første legger ordningen opp til en nivåinndeling mellom elevene etter evner og prestasjoner. For det andre får man en opphoping av visse elevgrupper på noen av skolene som fører til  segregering. Studiet fra Liv Guneriussen viser at vi har en skole som ikke helt lykkes i å utjevne forskjeller. Bare ensidig karakterinntak til videregående skoler fører til at vi får det vi kan kalle offentlige eliteskoler og det er ikke med på å utjevne de sosiale forskjellene vi ser, men heller forsterke dem.

Skal vi lykkes med å utvikle en by som fremmer respekt og inkludering, må vi sikre at vi har et skolesystem som ikke fremmer konkurranse og segregering, men læring og samhold. OECD slår fast i en PISA-rapport fra 2010 at "land som skaper et mer konkurransepreget milø der skolene konkurrerer om elevene, ikke systematisk får bedre resultater."

For de borgerlige politikerne virker det som om segregering, kjønns- og klassedeling er prisen man må betale for et konkurransebasert opptak. Først må de inrømme at dette er en altfor høypris å betale. Vi må gå inn i dialog med lærerne om et bedre opptakssystem i Osloskolen. Vi trenger et system der valgfrihet for de aller flinkeste elevene ikke skal være det viktigste prinsippet, men hvordan vi kan sikre alle elevene i osloskolen et godt tilbud.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar