onsdag 29. august 2012

"Fremmedkulturelle tenner" :-)

Jeg har ingen kommentarer til byrådets innstilling på årsregnskapet til Tannhelsetjenesten Oslo KF. Det er sikkert greit å overføre Tannlegehelsetjenestens mindreforbruk til Helseetaten også.

Jeg vil kommentere derimot det siste avsnittet i årsberetningen fra et flerkulturelt perspektiv:

"For ungdom (målt på 18-åringer) er tannhelsen uendret og litt bedre enn landgjennomsnittet. At resultatet for de yngste barna er dårligere i Oslo enn gjennomsnittet for landet, skyldes sannsynligvis den store andelen med fremmedkulturell bakgrunn." står det i avsnittet. For det første, reagerer jeg på ordbruken. Jeg synes ikke barna til folk som meg og som mange medlemmer i dette styret skal kalles barn med "fremmedkulturell" bakgrunn. Er ulike kulturer som lever side ved side i Oslo virkelig så fremmed for flertallellet etter så mange ti år med sameksistens? Det tror jeg ikke. Derfor foreslår jeg heller å bruke ordet "flerkulturell" i stedet for "fremmedkulturell".

For det andre den spekulative tilnærmingen, nemlig at det lavere gjennomsnittet "sannsynligvis" skyldes den store andelen med fremmedkulturell bakgrunn, synes jeg ikke er en seriøs tilnærming. Enten "vet" man det eller vet man det ikke. Vet man at det er flerkulturell bakgrunn som er årsaken til dårlig tannhelse og ikke klassemessig eller sosial tilhørighet, for eksempel? Siden det er langt ifra sikkert at man har hatt en slik undersøkelse, burde en slik spekulativ utsagn stå i årsberetningen.

Ellers står det videre i årsberetningen: "Små barn med minoritetsbakgrunn har dårligere tannhelse enn etnisk norske barn." Jeg har lyst til å kommentere dette også, ordfører. Dette er en generalisering som er stigmatiserende. Her kunne det i det minste stå en "ofte" slik at påstanden ble mindre bastand: "Små barn med minoritetsbakgrunn har ofte dårligere tannhelse enn etnisk norske barn."

Til slutt ordfører: jeg synes det er bra at beretningen bekrefter at tannhelseforskjellene utjevnes når barn når ungdomsalder. Det viser at gratis tannhelse til alle barn som et velferdstilbud er en god løsning. For alle barn uansett etnisk, sosial eller familiemessig bakgrunn, altså ulike barn skal ha like friske tenner!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar