torsdag 27. mars 2014

Nei til permanent nivådeling i skolen

"Loven er tydelig på at man ikke kan dele inn elevene etter faglig nivå, i alle fall ikke permanent. Skolen skal gi elever individuelt tilpasset opplæring, men det betyr ikke å dele dem inn i sterke og svake gruppe. Det hjelper ikke på annet enn det får elever til å føle seg dumme. Det er ikke særlig motiverende," sier jeg til Klassekampen.

Les resten her:  Klassekampen tirsdag 27.mars 2014

Her er spørsmålene jeg har stilt til byråden:

SPØRSMÅLSSTILLER:Gülay Kutal (SV) ,
SPØRSMÅLSSTILLER GRUPPE:
TIL:Byråd Anniken Hauglie
UTVALG:KOUK
TITTEL:Permanent nivådeling i Osloskolen?
VEDRØRENDE:
Jeg viser til NRK.no/ostlandsendingen den 8.3.2014, der det står: "Vil dele inn elever etter faglig nivå -Utdanningsbyråd Anniken Hauglie i Oslo kommune åpner for å skille svake og sterke elever i skoleklassene i grupper gjennom et helt år."
  1. Å tilrettelegge for individuelt tilpasset opplæring i henhold til opplæringsloven, innenfor rammene av fellesskolen og i heterogene grupper kan være krevende. De såkalte ”mestringsgruppene” i Kastelle skole i Oslo har tidligere vært omdiskutert i denne sammenheng. Fylkesmannen har slått fast at ordningen er i strid med opplæringsloven. Er byråden kjent med fylkesmannens uttalelse i fjor?
  2. I opplæringslovens §8, står det: "I opplæringa skal elevane delast i klassar eller basisgrupper som skal vareta deira behov for sosialt tilhør. For delar av opplæringa kan elevane delast i andre grupper etter behov. Til vanleg skal organiseringa ikkje skje etter fagleg nivå, kjønn eller etnisk tilhør." Undertegnede er overbevisst om at å dele klassen etter faglig nivå på permanent basis, vil være i strid med loven. Vil byråden nå be fylkesmannen vurdere om praksisen med "å skille svake og sterke elever i skoleklassene i grupper gjennom et helt år" kan være i strid med opplæringsloven?
  3. Fordi vi stiller så store krav og gir skolene våre et viktig og stort samfunnsmandat, må vi også gi dem gode vilkår for å få dette til. Utdanningsdirektoratet kritiserte Oslo kommune som skoleeier tidligere fordi de ikke har sørget for et tilstrekkelig forsvarlig system for oppfyllelse av opplæringsloven § 8. Byråden må ta ansvar og sørge for gode systemer, kompetanseheving av lærere, men i tillegg er det et viktig argument for økt lærertetthet. Hva har byrådet gjort for å imøtekomme Utdanningsdirektoratets kritikk og for å ha et tilstrekkelig system foroppfyllelse av opplæringsloven § 8?






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar