torsdag 5. desember 2013

Hvordan skal du og jeg påvirke hvor bibliotekfilialene skal være og hva de skal tilby


SPØRSMÅL FRA GÜLAY KUTAL (SV) - BRUKERMEDVIRKNING I FREMTIDENS LOKALE BIBLIOTEKTILBUD
Spørsmål:
”I kultur- og utdanningskomiteens møte tirsdag 19. november, tok jeg opp spørsmålet om "brukermedvirkning" ift arbeidet som foregår med bibliotekmeldingen. Byråden forsikret da om at brukerne allerede har fått blitt involvert når det gjelder "innhold" i nye Deichman. Men, tatt i betraktning den viktige, utviklende rollen som lokale bibliotek har for folk og tatt i betraktning det store engasjementet folk har overfor "sine" bibliotek (ref. folkeaksjonen "Ikke rør biblioteket mitt" og dens facebook-gruppe med 11 843 "likes"(!)), er det helt nødvendig og veldig lurt med stor grad av brukermedvirkning når det gjelder struktur og innhold også i filialene, med b.a. hvor mange filialer det skal være, hvor de skal være og hva de skal inneholde.
Hvordan vil byråden sørge for god medvirkning fra brukerne og bibliotekarene på filialstruktur- og innhold:
a) frem mot framleggingen av bibliotekmeldinga, og
b) etter framleggingen og ifm bystyrebehandlingen av meldingen?”

Svar:
Byrådet skal legge frem en plan for biblioteksektoren i Oslo for perioden 2014-2018 hvor hovedmålet er å skape et best mulig bibliotektilbud for hele byens befolkning. I forbindelse med arbeidet med denne saken har jeg besøkt filialene og hovedbiblioteket i byen vår. Et av formålene med befaringen var nettopp å møte de ansatte på filialene for å lytte til deres erfaringer. Førstelinjen av brukere er nettopp bibliotekenes egne ansatte. De ansattes kunnskap om eget ansvarsområde og ikke minst deres erfaringer med publikums etterspørsel er viktige bidrag til utarbeidelsen av bibliotekplanen. Jeg har i tillegg innhentet tall og statistikk over bibliotektilbudet i de nordiske hovedstendene og har selv besøkt bibliotekene i både Stockholm og København.
Biblioteket skiller seg fra de fleste andre kulturinstitusjoner som for eksempel museer og teatre ved at publikums formål ved å besøke eller bruke institusjonen er svært varierende. Dette medfører at publikum har svært ulike motiv og forventninger. Vi lener oss derfor både til generelle undersøkelser samt flere spesialiserte undersøkelser rettet mot enkeltgrupper av brukere. Vi bruker både egne undersøkelser og henter inn erfaringer fra universitetene og de andre nordiske hovedstedene.
I forbindelse med arbeidet og utviklingen av det nye hovedbibliotek ble det opprettet en blogg for å sikre brukermedvirkning. Brukere og ikke-brukere skal kunne bidra, på linje med ansatte, andre fagfolk, politikere, presse m.m. om innhold og tjenestetilbudet i biblioteket. Bloggen blir en viktig lyttepost under planleggingen av biblioteket. Prosessen med bestillingen av et nytt Deichmanske hovedbibliotek har gitt god innsikt, der mye er overførbart utvikling av tjenesteinnhold og filialtilbudet generelt.
Når det gjelder brukermedvirkning etter byrådets fremleggelse av saken og frem til bystyrebehandlingen velger bystyret selv hvilke prosess de vil legge opp til for å sikre deltakelse fra borgerne. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar