søndag 20. oktober 2013

Ensidig karakterbasert inntak til videregående skoler fungerer dårlig i Oslo

Politikerne flest er opptatt av å sikre at vi får en rettferdig og god skole som sikrer læring, kompetanse og kunnskap for ungene våre. Men slik dette studie viser så har Høyre ikke greid det i Oslo. Da er må jeg stille spørsmålet. Hvorfor mener Høyre at opptakssystemet i Oslo er helt urokkelig?

Det er ille når skolepolitikk blir idelogi og ikke fornuft. Karakterbasert inntak har før til at vi har fått offentlige eliteskoler i Oslo. Ett system som fremmer valgfrihet for de få.

Er dette en utvikling vi ønsker og trenger? Nei! Høyresiden pleier å si at om lag 90% av elevene kommer inn på sitt førstevalg, derfor systemet er bra. Nei, det er jo elevene som er fornutftige. Har du ikke rundt 5 i snit, så søker du ikke på Ullern, Handelsgym eller Elvebakken skole. Du velger den skolen som du kan komme deg inn på. Jo lavere karakter du har, dess mindre kan du velge mellom.

Kan ikke velge mange skoler.
Det er i dag en skille mellom de skolene hvor en har mindre motiverte elever og der enn har motiverte elever. Der en har jenter og der enn har gutter. Vi må bort fra ett system der hyllemeterne med bøker hjemme avgjør fremtiden din. Vi vet at setter en bare motiverte elever sammen, fortsetter de å være motiverte. Setter en umotiverte elever sammen blir de dårligere. Mikser en disse blir alle bedre.

Nå foreslår byrådet å gjøre en endring i dagens opptakssystem i tråd med ungdommens bystyrets ønske, men jeg er bekymret for at kombinasjonen av endringene vil føre til at flere vil la være å søke utdanningsprogram som de egentlig ønsker men som de allikevel ikke ønsker dersom de må ta programmet på en annen skole enn den eliteskolen de hadde tenkt seg. Derfor vil endringen kunne føre til at flere setter skolevalg foran utdanningsprogramvalg og noen skoler ikke vil få de flinke eleven som de ellers ville ha fått. Det blir helt feil fordi skolesystemets målsetning bør være å motivere til å utdanne seg i det programmet man vil, uavhengig av skole. Og vi må unngå tiltak som segregerer skolene ytterligere.

Skal vi lykkes med å utvikle en by som fremmer toleranse, inkludering så må vi politikere sikre at vi har et skolesystem som ikke fremmer segregering , men fremmer læring.

Et system basert på dels på karakterer og dels på trekk og/ eller kvotering er fornuftig. Vi har ikke svaret, men politikerne i Oslo må være villig til å diskutere ordningen. Vi kan ikke lukke øynene å fortsette med et system i skolen som fremmer segregering og ikke fremmer læring. Høyre må være villig til å kunne innrømme. Vi har ikke ett system som fungerer bra for alle elevene I Oslo.
Det som er sikkert er at opptakssystemet som bare er basert på karakterer er det aller dårligste alternativet for barna i Oslo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar