tirsdag 12. februar 2013

Oslo Nye Teater må ikke svekkes


OsloBy, 7. februar 2013

Oslos eget teater som gir oss stolthet og identitet, fortjener en god og forutsigbar eier. Men Oslo har beklageligvis vært en uforutsigbar eier for Oslo Nye Teater. Mens staten satser på å teater og øker bevilgningene, gjør det borgerlige byrådet i Oslos bystyre det motsatte.

Det byrådet nå foreslår er mer kunst for mindre penger. Det borgerlige byrådet med Venstre-byråd Hallstein Bjercke i spissen vil at Oslo Nye ikke lenger skal bli et institusjonsteater, men et prosjektteater.  Dette er i og for seg mindre problematisk fordi Oslo Nye Teater driver allerede og samarbeider andre teatre eller prosjekt. Men det som er verre er at byråden mener at flere fastansatte ved teateret må gå, for å få dette til.

Dette er ikke å satse på teater. Hovedstaten skal og bør ha et teater som er profesjonelt og spennende. Å si opp ansatte er ikke veien å gå. Byen trenger en institusjonsteater med fast ensemble og som kan drive sin virksomhet med en viss forutsigbarhet og som kan sette opp store og krevende produksjoner med høy kvalitet.

Oslo Nye Teater mottar et driftstilskudd  2013 på 80 mill. kroner, som er en nedgang på  2,5 mill. kroner fra før. Det er i seg selv en utfordring, men Oslo Nye Teater selv må finne måter å legge frem et forsvarlig budsjett for Styret og eier, uten ytterligere føringer fra Oslo Kommune. Teateret har allerede nedbemannet kraftig de siste 12 årene og Byrådets pålegg om ”gradvis overgang til et Prosjektbasert teater og med en mindre stab fast ansatte enn i dag” kan svekke teatret snarere enn styrke det. Ytterligere nedbemanning kan gå utover kvaliteten et profesjonelt teater må ha.

Det er også uklart hva Byråden mener med et prosjektteater. Når definisjonen er utydelig blir det heller ikke spesielt overbevisende når byråden sier at Oslo Nye Teater ikke er et prosjektteater. Oslo Nye allerede samarbeider med andre institusjoner som Akershus Teater , Riksteatret og Dramatikkens Hus, de huser gjestespill og  de vil i tillegg være en scene for det ”frie feltet”.

Jeg synes ikke at teatralsk innovasjon skal skje på bekostning av byens viktige institusjonsteater. Byråden vil ta fra Oslo Nye ved å redusere den faste staben og gi det til andre prosjekt der ”nye talenter skal få muligheten til å arbeide på alle arenaene innen teaterproduksjonen.”

Fordi dette er ikke rettferdig for Oslo Nye som gjør mye bedre enn de andre offentligeide teatrene. Oslo kommune som eier kan heller ikke pålegge teateret nedbemanning for at de skal drive mer med prosjektteater. Teateret selv bør finne ut av det. De selv mener at det blir dyrere å leie folk enn å fastansatte.

Teatrets formålsparagraf er som følger: ”Oslo Nye Teater AS har til formål å drive teatervirksomhet. Teatret skal reflektere hovedstadens urbane liv og bør søke å fremme ny norsk dramatikk, og ellers favne et videst mulig repertoar.” Oslo Nye kan ikke sette opp hva som helst for å oppnå dette formålet: oppsetningene må holde kvalitet. De må kunne sette opp stykker med høyt kunstnerisk kvalitet uten å måle økonomisk lønnsomhet på alle oppsettinger.

Når vi snakker om Oslo Nye, snakker vi om en institusjon med over 150 000 seere hvert år, om Oslos mest besøkte kulturinstitusjon etter Deichmanske. De må ikke nedbemannes enda mer. De kan og bør ikke få folk inn når de trenger dem, og kaste dem ut når de ikke trenger dem mer. Det gjelder både skuespillere, teknikere, snekkere, folk som kan lys, sminke, parykk, rekvisitter med mer. Da ryker mye spisskompetanse som kulturbyen Oslo fortjener og bør kreve.

Byråden må skaffe egne midler for å skape nye teatertalenter i Oslo. Han må prioritere
kulturlivet og nye teaterprosjekter uten å svekke byens eget Oslo Nye Teater.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar