Oslos eget teater som gir oss stolthet og
identitet, fortjener en god og forutsigbar eier. Men Oslo har beklageligvis
vært en uforutsigbar eier for Oslo Nye Teater. Mens staten satser på å teater
og øker bevilgningene, gjør det borgerlige byrådet i Oslos bystyre det
motsatte.
Det byrådet nå foreslår er mer kunst for
mindre penger. Det borgerlige byrådet med Venstre-byråd Hallstein Bjercke i
spissen vil at Oslo Nye ikke lenger skal bli et institusjonsteater, men et
prosjektteater. Dette er i og for seg
mindre problematisk fordi Oslo Nye Teater driver allerede og samarbeider andre
teatre eller prosjekt. Men det som er verre er at byråden mener at flere
fastansatte ved teateret må gå, for å få dette til.
Dette er ikke å satse på teater.
Hovedstaten skal og bør ha et teater som er profesjonelt og spennende. Å si opp
ansatte er ikke veien å gå. Byen trenger en institusjonsteater med fast
ensemble og som kan drive sin virksomhet med en viss forutsigbarhet og som kan
sette opp store og krevende produksjoner med høy kvalitet.
Oslo Nye Teater mottar et
driftstilskudd 2013 på 80 mill. kroner,
som er en nedgang på 2,5 mill. kroner
fra før. Det er i seg selv en utfordring, men Oslo Nye Teater selv må finne
måter å legge frem et forsvarlig budsjett for Styret og eier, uten ytterligere
føringer fra Oslo Kommune. Teateret har allerede nedbemannet kraftig de siste
12 årene og Byrådets pålegg om ”gradvis overgang til et Prosjektbasert teater
og med en mindre stab fast ansatte enn i dag” kan svekke teatret snarere enn
styrke det. Ytterligere nedbemanning kan gå utover kvaliteten et profesjonelt
teater må ha.
Det er også uklart hva Byråden mener med
et prosjektteater. Når definisjonen er utydelig blir det heller ikke spesielt
overbevisende når byråden sier at Oslo Nye Teater ikke er et prosjektteater. Oslo
Nye allerede samarbeider med andre institusjoner som Akershus Teater , Riksteatret
og Dramatikkens Hus, de huser gjestespill og de vil i tillegg være en scene for det ”frie
feltet”.
Jeg synes ikke at teatralsk innovasjon skal
skje på bekostning av byens viktige institusjonsteater. Byråden vil ta fra Oslo
Nye ved å redusere den faste staben og gi det til andre prosjekt der ”nye talenter
skal få muligheten til å arbeide på alle arenaene innen teaterproduksjonen.”
Fordi dette er ikke rettferdig for Oslo
Nye som gjør mye bedre enn de andre offentligeide teatrene. Oslo kommune som
eier kan heller ikke pålegge teateret nedbemanning for at de skal drive mer med
prosjektteater. Teateret selv bør finne ut av det. De selv mener at det blir dyrere
å leie folk enn å fastansatte.
Teatrets formålsparagraf er som følger:
”Oslo Nye Teater AS har til formål å drive teatervirksomhet. Teatret skal
reflektere hovedstadens urbane liv og bør søke å fremme ny norsk dramatikk, og
ellers favne et videst mulig repertoar.” Oslo Nye kan ikke sette opp hva som
helst for å oppnå dette formålet: oppsetningene må holde kvalitet. De må kunne
sette opp stykker med høyt kunstnerisk kvalitet uten å måle økonomisk
lønnsomhet på alle oppsettinger.
Når vi snakker om Oslo Nye, snakker vi om
en institusjon med over 150 000 seere hvert år, om Oslos mest besøkte
kulturinstitusjon etter Deichmanske. De må ikke nedbemannes enda mer. De kan og
bør ikke få folk inn når de trenger dem, og kaste dem ut når de ikke trenger
dem mer. Det gjelder både skuespillere, teknikere, snekkere, folk som kan lys,
sminke, parykk, rekvisitter med mer. Da ryker mye spisskompetanse som kulturbyen
Oslo fortjener og bør kreve.
kulturlivet og nye teaterprosjekter uten å
svekke byens eget Oslo Nye Teater.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar