tirsdag 14. januar 2020

Halil og andre fantastiske ungdommer fra Østkanten

 

Halil Kara, en ung gutt på 21 år, ble drept på Prinsdal i Oslo fredag. I kveld, tirsdag 14. januar 2020, klokken 17 ble det holdt minnestund for han i Søndre Nordstrand Muslimske Senter. Der ble venner og familie samlet, og det ble tatt farvel med han.

Jeg kjente ikke Halil, heller ikke familien, men sorgen med å miste en ung gutt på en så brutal måte var så stor at jeg valgte å dra til minnestunden for å minnes han og vise min støtte til familien. Jeg trodde først at jeg skulle på en ”vanlig” minnestund på en moské, men i det jeg kom ut av t-banen på Mortensrud litt før kl. 17, skjønte jeg at dette overhodet ikke ville være en vanlig minnestund. Fordi det viste seg at jeg ikke trengte å lete i Google-maps for å finne frem til senteret, jeg kunne simpelthen følge etter noe roping.

Flere hundre ungdommer hadde samlet seg rundt senteret og ropte: ”allahu akbar” (Gud er stor). Dette er en frase som blir ofte brukt av muslimer i dagligtale, når man ber, ved større hendelser eller når folk er fortvilet. Dessverre brukes det også av terorrister slik de gjorde da de stormet konsertlokalet Bataclan i Paris i 2005. Derfor, ville kanskje en uvitende forbipasserende i Mortensrud være redd i kveld, dersom han så disse ungdommene som ropte allahu ekbar.

Jeg opplevde ungdommene som fortvilet. Flere av dem jeg snakket med var fortvilet over at dette kunne skje. Både over at et slikt  drap kunne i det hele tatt skje i Oslo og at noen kunne drepe den blide, gode kameraten deres, Halil. Det virket som om de, i hvert fall noen, viste hvem gjerningsmannen var, men de ville ikke ut med det. Jeg kunne føle misnøyen og frustrasjonen, men som sagt, så lenge når vi ikke vet hva som egentlig skjedde, er det vanskelig å si noe om bakgrunnen for fortvilelsen.

Da bønnen begynte, gikk ungdommen stille inn. Når bønnen var ferdig, gikk de stille rundt kisten der Halil lå og de gikk stille ut igjen. Det var flere hundre ungdommer, så avskjeden tok ganske lang tid. Det var ikke roping mer, kun en sorgfull og respektfull stillhet. De stod hverandre nært, store, sterke gutter ga hverandre varme klem, noen gråt. Virket som om sorg over en smertefull tap, ble noe lettere å bære med en sterk følelse av felleskap.

En av dem som jeg snakket med etterpå var en 17-åring med afghansk bakgrunn. Han hadde vært i Norge kun fem år, men snakket tilnærmet perfekt norsk. Han studerte ”elektro” og ville bare skryte av de flinke lærerne og elevene i Bjørnholdt skole. Men han var bekymret for å ikke kunne få en lærlingplass. Han var allikevel optimist. Vi utvekslet telefonnummere. Han kommer til å ringe meg om sånn ca. tre år, når han har fått sin første jobb slik at jeg kan bli kunde hos ham! ”Det var synd at han ble drept, fordi jeg hørte at Halil var en veldig blid og grei gutt,” sa han. Han og de andre fant støtte hos hverandre.

Oppførselen av disse ungdommene stemte overhodet ikke med fremstillingen av muslimske ungdommer ellers. Dette var ungdommer som hadde all grunn til å være fortvilte og frustrerte, men som behersket seg og oppførte seg fantastisk. Håper flere kan oppleve disse ungdommene slik jeg har opplevd dem i kveld. Vi må gi dem den omsorgen de trenger, vi må stryke deres muligheter ved å jobbe aktivt mot diskriminering og rasisme, og gi dem de mulighetene som de har krav på som lærlingplasser. 

Kriminalitet er et stort samfunnsproblem. En ungdom som går tapt, er en ungdom for mange! Politiet må få de nødvendige midlene for å bekjempe kriminalitet og være til stede der de trengs.

Håper Politiet snarlig avklarer det som har skjedd. Og vi som samfunn må lære noe av det triste tapet til gode, snille Prinsdal-gutten, Halil. 






3 kommentarer:

  1. Hei damer og herrer.
    Jeg heter Susan Benson, jeg er utlånsgiver og også finansiell konsulent. Hvis du har behov for finansiell stabilitet, er jeg den rette personen til å kontakte, jeg låner ikke bare ut penger, jeg gir også økonomisk råd til noen. Min største prioritering er din økonomiske stabilitet, send meg beskjed, så er jeg til tjeneste 24 timer i døgnet.

    Hvis du har et presserende behov for økonomisk forsterkning, jeg er den rette personen til å kontakte, gir jeg all slags lån, enten det er personlig lån, kommersielle lån eller du trenger et lån av andre årsaker, vil jeg råde deg til å kontakte firma via {E-post: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com eller Send meg direkte på WhatsApp via: +447903159998} & Motta svar på et øyeblikk.

    Mitt firma er et omfattende finansserviceselskap som er opptatt av å hjelpe deg med å forbedre din langsiktige økonomiske suksess.

    Funksjoner og fordeler;
    ✓ Du kan søke om lån når som helst og hvor som helst.
    ✓ Du kan låne fra 1 000 euro til 20 millioner euro
    ✓ Motta lånet ditt innen 24 timer.
    ✓ Betydelig rente på 3,0%
    ✓ Du får sjansen til å velge tilbakebetalt dato, enten ukentlig, månedlig eller årlig i en varighet på 1-30 år.
    ✓ Enkel online applikasjon.
    ✓ Personlig veiledning og kompetanse.
    √ Finansiell rådgivning

    Har du funnet det så vanskelig å få lån fra lokale banker eller andre finansinstitutter? Og du har vært bekymret for at du ikke kan få et lån? ikke bekymre deg mer, fordi selskapet mitt har hjulpet mange antall individer og organisasjoner som har vært i økonomiske vanskeligheter over hele verden. Når du søker hos oss, søker du hos et pålitelig selskap som bryr seg om finansieringsbehovene dine. Du blir tatt vare på gjennom hele prosessen.

    For mer informasjon om vårt lånetilbud, vennligst send oss ​​din låneforespørsel via:
    E-post: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com
    WhatsApp: +447903159998

    Når det gjelder finansiering, er vi det beste alternativet akkurat nå. Ikke gjør en feil ved å ignorere oss. Kontakt oss nå for å komme i gang.

    SvarSlett
  2. Hej og velkommen til Spotcap Global Loan Services, jeg hedder Claudia Klein, jeg er långiver og også lånekonsulent.

    Har du et stort behov for økonomisk forstærkning? har du brug for et lån til forskellige formål? hvis dit svar er ja, vil jeg anbefale dig at kontakte min virksomhed via | spotcapglobalservices@gmail.com | eller meddel os på WhatsApp: +4915758108767 | og har et lån på din konto inden for 24 timer, fordi vi leverer fremragende lånetjenester over hele verden.

    Vi tilbyder alle slags lånetjenester (Personligt lån, Erhvervslån og mange flere), vi tilbyder både langvarige og kortvarige lån, og du kan også låne op til 15 millioner euro. Mit firma vil hjælpe dig med at nå en række mål med en bred vifte af låneprodukter.

    Vi ved, at det altid har været et enormt problem at få et legitimt lån For enkeltpersoner, der har økonomiske problemer og har behov for en løsning på det, finder mange mennesker det så svært at få egenkapitallån fra deres lokale banker eller andre finansielle institutioner på grund af stor rente sats, utilstrækkelig sikkerhed, forholdet mellem gæld og indkomst, lav kreditværdi eller andre årsager.

    Ikke flere ventetider eller stressende bankbesøg. Vores service er tilgængelig 24/7 - du kan få et lån og gennemføre dine transaktioner, når som helst og hvor du end har brug for det.

    Vi leverer 24 timers lån i verdensklasse. For forespørgsler / spørgsmål? - Send en e-mail til | spotcapglobalservices@gmail.com | eller meddel os på WhatsApp: +4915758108767 | & Modtag et svar på et øjeblik.

    Din familie, venner og kolleger behøver ikke at vide, at du er penge på kontanter, bare skriv til os, så får du et lån.

    Din økonomiske frihed er i dine hænder!

    SvarSlett
  3. HALLO; Trenger du et lån?
    Vi tilbyr lån til enkeltpersoner: personlig lån til konsum, boliglån, kredittinnløsning, gjeldsinnløsning (For å samle all gjeld på en kreditt), forretningslån og også et lån for å kjøpe en bil.

    Trenger du et lån for å finansiere prosjektet ditt?
    Vi kan støtte deg med et lån for å gjennomføre prosjektene dine, for eksempel: bygging av hus, kontorer, gårder, og også finansiere reiseprosjekter, ditt selskap eller et prosjekt som du trenger ekstern finansiering.

    Trenger du et investeringsfond?
    Vi kan investere i de store prosjektene dine. Dette er forbeholdt selskaper som søker investorer for å finansiere forskningsprosjekter, eiendomsprosjekter, overtakelser og andre forretningsbehov.

    VELG DE BESTE LÅN-alternativene NÅ !!! For mer informasjon om tjenestene våre, kontakt oss via denne e-postadressen: novaglobalfinances@gmail.com

    Hva vi tilbyr;
    Vi tilbyr alle slags lånetjenester, både sikrede og usikrede lån, gjeldskonsolidering og mange andre til en veldig rimelig pris.

    NOVA GLOBAL FINANCIAL SERVICES er datterselskapet til et av de sterkeste finanskonsernene i Europa og over hele verden med en stor kapital. NOVA GLOBAL FINANSIELLE TJENESTER forfølger en strategi for å være til stede der vekst blir funnet, koble kunder til mulighetene det skaper, hjelpe bedrifter med å vokse, økonomier til å trives og enkeltpersoner til å realisere sine ambisjoner.

    Send en låneforespørsel nå !!!
    Navn: Camilla Karlsen (lånesenterbetjent)
    Kontakt mail: novaglobalfinances@gmail.com

    SvarSlett