Mitt bystyreinnlegg i dag, 10. april
Ordfører,
SV vil ha en skole som gir ulike elever
like muligheter. Alle elever skal få strekke seg og oppleve mestring uansett
forutsetninger. Vi jobber for en skole som tilpasser opplæringen til elevenes
ulike forutsetninger.
Oslo byrådet har lagt stor prestisje i
noen få tilbud på enkelte vestkantskoler. De legger opp til et altfor smalt
opplegg ved å organisere et tilbud til bare 100 av Oslos 16 000 elever. Men
eliteklasser eller talentklasser er ikke noen god løsning hverken for de beste
elevene eller for undervisningen totalt.
Vi mener at elever på ALLE skoler må få
mulighet til å utvikle særlige evner og talent, og få støtte når de har særlig
utfordringer. Det bør være tilbud i flere fag enn matte, tysk, musikk og dans
slik det er i dag. Elevene selv må velge om de vil motta tilbudet. Det kan ikke
være foreldrenes ambisjoner eller opptaksprøver som avgjør hvem som deltar. Å
utvikle evner og talent må ikke skje ved å samle elever i spesielle klasser i
en organisert nivådifferensiering.
Å dele elever permanent inn etter nivå i
ung alder gjør at mange elever hindres i læring. Det er mange 12-åringer som først blir klar
over sine spesielle talenter når de blir eldre.
Vi må ikke stille oss slik at de og vi går glipp av dem ved for tidlig
inndeling etter nivå.
Elever lærer best over tid i miljøer
med ulike faglige nivåer i et godt, sosialt læringsmiljø. Det som virker mest
motiverende for faglig sterke elever, er å kunne gå raskere frem i fagene enn
resten av klassen. Derfor kan elever ta fag på høyere nivå.
Ordfører,
Å tilrettelegge for individuelt
tilpasset opplæring i henhold til opplæringsloven, innenfor rammene av
fellesskolen og i heterogene grupper, kan være krevende. De såkalte
«mestringsgruppene» ved Kastellet skole har vært omdiskutert i denne
sammenheng. Fylkesmannen har slått fast at ordningen er i strid med
opplæringsloven. Utdanningsdirektoratet derimot har hatt en annen vurdering og
mente at praksisen er i henhold til loven.
Fordi vi stiller så store krav og gir
skolene våre et viktig og stort samfunnsmandat, må vi også gi dem gode vilkår
for å få dette til. Da handler det blant annet om kompetanseheving av lærere, men i
tillegg er det et viktig argument for økt lærertetthet. Nettopp derfor er SV
opptatt av en ressursnorm.
Byrådet må høre på
Utdanningsdirektoratet, som kritiserer Oslo kommune som skoleeier fordi de ikke
har sørget for et tilstrekkelig forsvarlig system for oppfyllelse av
opplæringsloven § 8. Byråden må ta ansvar og sørge for gode systemer,
kompetanseheving av lærere, men i tillegg er det et viktig argument for økt
lærertetthet.
Mens det Høyre-styrte byrådet er
opptatt av nivådeling og mestringsgrupper, er vi i SV opptatt av en ressursnorm
på lærere. Mer og bedre elevtilpasset opplæring og elevmestring er helt
avhengig av at vi har nok lærere.
Ordfører,
Byråden som virker så opptatt av å gi alle
elever god tilpasset opplæring, og ekstra utfordringer til faglig sterke elever
eller elever med særskilte talent, bør svare for hvorfor de da ikke kan styrke
opplæringa for ALLE ved å øke lærertettheten i osloskolen. I den sammenheng,
lurer jeg på hva byråden gjør med de skolene som kan søke tilskudd for de
øremerkede lærerstillingene?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar