onsdag 10. april 2013

Talentutvikling i skolen er avhengig av nok lærere i skolen



Mitt bystyreinnlegg i dag, 10. april

Ordfører,

SV vil ha en skole som gir ulike elever like muligheter. Alle elever skal få strekke seg og oppleve mestring uansett forutsetninger. Vi jobber for en skole som tilpasser opplæringen til elevenes ulike forutsetninger.

Oslo byrådet har lagt stor prestisje i noen få tilbud på enkelte vestkantskoler. De legger opp til et altfor smalt opplegg ved å organisere et tilbud til bare 100 av Oslos 16 000 elever. Men eliteklasser eller talentklasser er ikke noen god løsning hverken for de beste elevene eller for undervisningen totalt.

Vi mener at elever på ALLE skoler må få mulighet til å utvikle særlige evner og talent, og få støtte når de har særlig utfordringer. Det bør være tilbud i flere fag enn matte, tysk, musikk og dans slik det er i dag. Elevene selv må velge om de vil motta tilbudet. Det kan ikke være foreldrenes ambisjoner eller opptaksprøver som avgjør hvem som deltar. Å utvikle evner og talent må ikke skje ved å samle elever i spesielle klasser i en organisert nivådifferensiering.

Å dele elever permanent inn etter nivå i ung alder gjør at mange elever hindres i læring.  Det er mange 12-åringer som først blir klar over sine spesielle talenter når de blir eldre.  Vi må ikke stille oss slik at de og vi går glipp av dem ved for tidlig inndeling etter nivå.

Elever lærer best over tid i miljøer med ulike faglige nivåer i et godt, sosialt læringsmiljø. Det som virker mest motiverende for faglig sterke elever, er å kunne gå raskere frem i fagene enn resten av klassen. Derfor kan elever ta fag på høyere nivå.

Ordfører,

Å tilrettelegge for individuelt tilpasset opplæring i henhold til opplæringsloven, innenfor rammene av fellesskolen og i heterogene grupper, kan være krevende. De såkalte «mestringsgruppene» ved Kastellet skole har vært omdiskutert i denne sammenheng. Fylkesmannen har slått fast at ordningen er i strid med opplæringsloven. Utdanningsdirektoratet derimot har hatt en annen vurdering og mente at praksisen er i henhold til loven.

Fordi vi stiller så store krav og gir skolene våre et viktig og stort samfunnsmandat, må vi også gi dem gode vilkår for å få dette til. Da handler det blant  annet om kompetanseheving av lærere, men i tillegg er det et viktig argument for økt lærertetthet. Nettopp derfor er SV opptatt av en ressursnorm.

Byrådet må høre på Utdanningsdirektoratet, som kritiserer Oslo kommune som skoleeier fordi de ikke har sørget for et tilstrekkelig forsvarlig system for oppfyllelse av opplæringsloven § 8. Byråden må ta ansvar og sørge for gode systemer, kompetanseheving av lærere, men i tillegg er det et viktig argument for økt lærertetthet.

Mens det Høyre-styrte byrådet er opptatt av nivådeling og mestringsgrupper, er vi i SV opptatt av en ressursnorm på lærere. Mer og bedre elevtilpasset opplæring og elevmestring er helt avhengig av at vi har nok lærere.

Ordfører,

Byråden som virker så opptatt av å gi alle elever god tilpasset opplæring, og ekstra utfordringer til faglig sterke elever eller elever med særskilte talent, bør svare for hvorfor de da ikke kan styrke opplæringa for ALLE ved å øke lærertettheten i osloskolen. I den sammenheng, lurer jeg på hva byråden gjør med de skolene som kan søke tilskudd for de øremerkede lærerstillingene?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar