onsdag 15. februar 2012

Papirløse må kunne jobbe

Ordfører,
Papirløse har ikke lov til opphold eller arbeid. Allikevel har mange av dem jobbet og betalt skatt i Norge. Skattedirektoratet har automatisk sendt ut skattekort til  personer som tidligere har hatt arbeidstillatelse, også til dem som har fått avslag på asylsøknaden. I 2011 har skattedirektoratet sluttet med denne praksisen eller ”tettet hullene” kan noen si. Dermed har vi nå flere tusen mennesker i Norge, blant annet mange etiopiere og eritreere, som plutelig har mistet jobben sin, livsgrunnlaget sitt og dermed livet sitt! Å ikke gi disse menneskene mulighet til å jobbe, betyr å isolere dem fra samfunnet, fra det vanlige livet, tilbake til asylmottakene dermed tilbake til et liv på vent!
Selv om jeg selv ikke har søkt om asyl, kjenner jeg mange som har gjort det. Siden jeg har bakgrunn fra en konfliktfull verdensdel selv, vet jeg også hvordan det er å være utrygg, å være forfulgt, å være fengslet for sine meninger og å være redd. Jeg vil at bystyret skal vise medmenneskelighet og fornuft  i denne saken og la folk som faktisk ikke kan dra noen steder få lov til å jobbe. Venstres Trine Skei Grande sa det foran Stortinget sist da det var en støttedemonstrasjon for papirløse, på en måte som ingen andre har klart å si: ”Vi må være det eneste landet i verden hvor mennesker sultestreiker for å få lov til å jobbe og bidra til felleskapet!”
Vi i SV legger ingen prestije i å eie denne saken. Dette er en samvittighets sak. Jeg henvender meg til alle i salen. Gjør det du vil skulle ha vært gjort mot deg hvis du hadde vært papirløs og måttet leve uten jobb og uten håp - klemt mellom et hjemland som du ikke kan dra tilbake til og et land som ikke vil behandle deg som menneske.
Stem for å gi folk mulighet for å jobbe. Det er ikke å be om mye!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar