søndag 17. oktober 2010

Hvordan utvikle Oslo kommunen til kompetent bestiller av IKT-løsninger?

Et møte med samme navn som skulle holdes i NOKIOS, Norsk konferanse for IKT i offentlig sektor, leser jeg er avlyst. Synd, fordi det virker som dette er et område hvor kommunen virkelig trenger kompetanse.

IKT er et av de viktigste verktøyene til kommunen! I dagens samfunn er vi avhengige av dette i kommunikasjon rettet mot byens beboere og mellom kommunikasjon mellom i de ulike organene i kommunen som Rådhus, etater, skoler og sykehjem. IKT er nødvendig for håndteringen av kommunens administrative oppgaver og ikke minst som verktøy til å drive de ulike faglige oppgavene i kommunens ulik etater. Å snakke om IKT-bruk i Oslo kommunen er derfor nærmest et ubegrenset område som dekker alt fra kommunens webside til elevoppfølgingssystem på skolen, fra mail- og kommunikasjonsverktøy blant ansatte i kommunen til digitalt røntgen utstyr på sykehusene.

For å kunne håndtere disse etter hvert svært driftskritiske oppgavene på en kostnadseffektiv og kvalitetssikker måte, bør kommunen ha en god balanse mellom egne IKT-ressurser og outsourcing til eksterne leverandører. Kommunen bør uansett ha nok kompetanse til å kunne bestille og velge ut de beste løsningene. Høyre og Frps budsjettsprekk på over 250 millioner viser at dagens politiske ledelse har store utfordringer når det gjelder faglig og økonomisk oppfølging. Tenk om disse pengene kunne vært brukt på en skole eller et sykehjem?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar