søndag 14. november 2010

SV for minoriteter

Intervju i NyTid Nr. 40, 2010


– Er du skuffet etter tirsdagens tap i nominasjonskampen om ordførervervet i Sosialistisk Venstreparti?

– Det at jeg ble foreslått i første omgang gir viktige signaler. Ikke minst forteller det at en som kom til byen i voksen alder kan elske byen like høyt som dem de som er født her. Vi har like stort eierskap til byen og er villige til å ta på oss store og krevende oppgaver. Vi har også vist at SV er et parti som er modent nok til å nominere en minoritetskandidat til ordførervervet.

– Men ikke modent nok til å velge en?

– Det kan være mange grunner til at jeg ikke ble valgt. For det første har jeg ingen erfaring med bystyrearbeid. For det andre kan det være at enkelte fryktet høyrepopulismen, og var bekymret for at en
ordfører fra minoritetsmiljøer kunne fremme dette. Det kan også være at noen tvilte på at jeg var erfaren nok til å takle ringrever som Carl I. Hagen. Det er dessuten et stort skritt for mange å velge en ordfører fra et minoritetsmiljø. Minoriteter utgjør bare en fjerdedel av Oslos befolkning.

– Hvilke ambisjoner har du nå?

– Jeg står på tredje plass på SVs liste til høsten og gleder meg til å jobbe for byen vår i bystyret. Jeg husker akkurat hva det var som sjarmerte meg ved Oslo da jeg kom for 26 år siden – grunnene til at jeg valgte å bli: solidaritet, likestilling og velferd. Oslo er i ferd med å miste dette etter 16 år med blått styre. Altfor mye styres av jakten på profitt, fremfor hensynet til mennesker og miljø. Altfor mange viktige tjenester er konkurranseutsatt. Jeg gleder meg til valgkamp og til å jobbe for Oslo.

– Har du blitt fristet av politiske toppverv etter kampen om ordførervervet?

– Det er en veldig god følelse å mobilisere mennesker: Å dele ambisjoner med andre, skape begeistring. Å være en del av noe som er større enn en selv, det har jeg fått smaken på.

– Er SV et greit parti å være minoritetspolitiker i?

– Ja, veldig bra. Jeg tror vi er det eneste partiet som har vedtekter som sikrer minoritetsrepresentasjon både sentralt og i lokalt. I Oslo SV er det bestemt at det skal være minst to medlemmer med minoritetsbakgrunn i fylkesstyret. Slike vedtektsbestemmelser er absolutt nødvendige fremdeles. Det kan være utfordrende nok å ta hensyn til kjønn, geografi, utdannelse og bakgrunn, men opp i det hele er det lett å glemme minoritetsrepresentasjoner.

– Var det smart av SV som parti å ha en kamp mellom to kandidater til ordfører i Oslo?

– Ja, det synes jeg bare vare positivt. Å kunne presentere flere og si til medlemsmassen: Velg! Talene vi holdt på nominasjonsmøtet var politiske, og vi fikk reist gode politiske poeng.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar