(Spørsmål til skolebyråd i Oslo bystyre 14.2.2012)
Ordfører,
Rundt 35 000 barn går i Oslos over 850 barnehager. Foreldrene skal være trygge når vi går fra barnehagen på morgenen at ungene har en god dag får leke, ha det gøy, bli sett og har god pedagogisk oppfølgning og har et godt språkmiljø i barnehagen. Prosjektet Oslobarnehagene har som mål å øke kvaliteten og styrke barnehagene. Byråden for utdanning har signalisert att ett av tiltakene er kartlegging av barns språkferdigheter fra to års alderen.
Ordfører, det er viktig med systematisk språkobservasjon i barnehagen, slik at alle barn som har behov for ekstra språkstimulering eller spesialpedagogisk oppfølging får dette i god tid før skolestart. Men barn i barnehage skal ikke ferdighetstestes, verken for språk eller andre ferdigheter. Det er viktig å styrke og satse på at barnehagene har et godt språkmiljø, men ”kompetanse er en forutsetning for god bruk av kartleggingsverktøy og kartlegging av barnehagebarn er spesielt sårbart om det utøves dårlig skjønn”, er konklusjonen til ekspertutvalget på språkkartlegging.
Innføring av språkkartlegging av ungene i barnehagen gjennomføres nå uten politisk og en offentlig debatt. Når skal Byråden for Utdanning involvere befolkningen og ta demokratiet på alvor?
Oppfølgningsspørsmål
Ekspertutvalget for språkkartlegging har gjennomgått åtte velkjente brukte kartleggingsverktøy i barnehagen og anbefaler at ingen av disse kan imøtekomme forventinger ene og alene til hva språkkartlegging skal føre til. Kompetanse og bevisst bruk er en forutsetning for at det ikke skal gjøre skade. Ordfører, for å sikre og styrke kvalitet og innhold i Oslobarnehagen trenger vi satsning på kompetanse, bemanning og sikre ressurser til barnhagene, samt en bevisst satsning på gode språkmiljøer. SV forventer at byråden nå vil kjøre en åpen og inkluderende prosess. Det er ungene våre det er snakk om. Vi ønsker ikke en for-skoling av barnehagen, men en reel satsning på kvalitet og innhold.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar