onsdag 15. februar 2012

Langpannen må være på plass før valgfagene

Ordfører,
I ungdomsskoleårene er motivasjonen til elevene på bunn. Valgfag kan ha positive ringvirkninger i det videre utdanningsløpet også, ved å øke motivasjonen og mestringsfølelsen blant ungdomsskoleelever. Tverrfaglige valgfag med tydelige læringsmål og nasjonale læreplaner kan rett og slett gjøre skolehverdagen mer variert og interessant for elevene.
Matematikk i praksis handler for eksempel om å vite hvor stor langpanne man kan bruke når det står i oppskriften at du egentlig skal bruke en rund kakeform. Står man ved kjøkkenbenken med en langpanne i hånden, er lei seg for å ikke ha kjøpt en rund kakeform og gir derfor opp oppskriften, er det ikke bare synd for matfornøyelse sin skyld, men det betyr også at man ikke har hatt noe læringsutbytte fra sirkler, omkrets, volum og diameter!
Det er altså ingen motsetning mellom innføring av valgfag og arbeidet med grunnleggende ferdigheter. Tvert imot gir de tverrfaglige valgfagene nye muligheter til å jobbe med evnen til å lese, skrive og regne. Det er ikke bare ”teoritrøtte elever” som trenger valgfagene. Minst like mye trenger teoriflinke elever valgfagene for å kunne omsette kunnskapen deres til praksis.
Byråden hadde varslet i januar at byrådet ville søke om fritak fra valgfag i ungdomsskolen. Det er bra at han har snudd og en enstemmig komité går for at alle elever i Oslo sikres valgfag i tråd med målene fra et enstemmig Storting. At Oslo kommune ikke søker derfor fritak fra valgfag i ungdomsskolen.
Men da må det følge med ressurser, ordfører. Skolene har ikke gode nok rammer til å drive praktisk undervisning. Mange skoler mangler i tillegg både utstyr og plass. Hvor lang kantene i langpannen bør være for å matche en rund kakeform i 30 cm diameter? For å få en skikkelig gjennomføring av valgfagene, må byrådet sørge for at skolene har langpannen på plass!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar