Loven er klar og sier at særskilt
norskopplæring er en «overgangsordning for elever som ikke har tilstrekkelige
ferdigheter i norsk til å kunne følge den vanlige opplæringen». 23 % av
elevene i Oslo omfattes av denne ordningen som er ment å være en overgangsordning.
Det betyr at elever som kan følge med i timen, skal tas ut
av ordningen. Ordningen koster over 200 millioner kroner i ekstra tilskudd i
Oslo per år når pengene følger eleven.
I Kommunerevisjonens rapport 3/2015 ”Særskilt
språkopplæring i grunnskolen” går det frem at hele 50 prosent av dem som ble
registret med særskilt norskopplæring, ble stående i ordningen gjennom hele
grunnskolen – ti års skolegang. «Det tyder på at særskilt norskopplæring bare
delvis fungerte som en overgangsordning», skriver kommunerevisor. Slik
journalisten Shazia Sarwa påpeker i sitt innlegg i VG-Meninger den 06.05.2015, ”Fagfolk mener at det tar mellom 5 og 7 år å
lære seg et helt nytt språk. Flertallet av «minoritetsbarna» mellom 6 og 15 år
er født i Norge, og 91,5 prosent av minoritetsbarna går i barnehagen. Norsk er
faktisk ikke helt nytt for disse når de begynner på skolen. Og for flere og
flere er norsk til og med morsmålet.” Jeg er derfor meget bekymret når
Oslo-skolen tilsynelatende ikke klarer å lære halvparten av disse ungene våre
norsk på ti år.
Dette kan også ”bety at mange
minoritetsbarn påtvinges en ordning de ikke trenger” og ”dette fornedrer og
ekskluderer minoritetsspråklige elever. Dette fører til at det forventes lite
av dem, og de lever opp til de lave forventningene.” Det må bli en bedre
kvalitet på ordningen slik at ordningen bare gjelder dem som faktisk
trenger den i den (korte eller noe
lengre) perioden de faktisk har behov (og lovhjemmel) for dette hjelpetiltaket.
Her bør man ta hensyn til kommunerevisjonens konklusjoner når det gjelder bruk
av karakterer og et bredere grunnlag for vurderinger av enkeltelevers behov for
særskilt språkopplæring enn grunnlag som inngår i karaktersettingen.
Særskilt norskopplæring krever kartlegging og kommunerevisjonens
rapport viser at der er praksisen ganske lik mellom skolene. Men mens enkelte kartleggingsverktøy var i
utstrakt bruk, var det for øvrig betydelig variasjon i hvilke
kartleggingsverktøy skolene benyttet. Vi må sikre elever like rettigheter, og å
bruke lik verktøy for kartlegging av behov for særskilt norskopplæring vil være
et viktig instrument i å sikre det.
Rapporten viser også at mens kartleggingspraksisen om særskilt
norskopplæring er ganske lik mellom skolene, er praksisen ulik når det gjelder tilleggsordningene.
Undersøkelsen viser betydelig variasjon i omfang av tospråklig fagopplæring og
morsmålsopplæring ved skoler med om lag samme antall elever med særskilt norsk.
For eksempel var det blant skolene med 100–125 elever med særskilt norsk i 2013/14,
tre skoler helt uten tospråklig fagopplæring, fem skoler som ga det til 7–17
elever, og to skoler som ga tospråklig fagopplæring til 54–57 elever. På
bakgrunn av en så vidt stor variasjon mellom skolene med hensyn til tilbudet av
tospråklig fagopplæring og morsmålsopplæring, er det grunn til å understreke
betydningen av at
skolene legger til rette for likebehandling ved å gjøre
individuelle vurderinger av
elevenes behov for tospråklig fagopplæring og
morsmålsopplæring; at skolene ved mangel på egnet undervisningspersonale
tilpasser opplæringen på annen måte; og at skolenes vurderinger er
etterprøvbare og sporbare til den enkelte elev.
Vedtak om særskilt språkopplæring krever individuelle
vurderinger. Høyre-Venstre-KrF byrådet bør derfor vurdere om variasjonen mellom
skolene er akseptabel. All den tid tospråklig fagopplæring og/eller
morsmålsopplæring er en rett som elevene har, må byrådet også sørge for at skolene
har likebehandling i vurderingen om en elev, i tillegg til særskilt norsk, har
behov for morsmålsopplæring, tospråklig fagopplæring eller begge deler.
Rapporten viser også at det har vært en reduksjon på
tospråklig fagopplæring og morsmålsopplæring fra 30% til 10% i de ti siste
årene. Mulige forklaringer til årsaken til dette kan være: demografiske
endringer, at flere elever kommer nå fra barnehager, at det kan være noe rundt
forståelsen av lovendringen i høsten 2004 og en endring i pedagogisk forståelse
for verdien av tospråklig fagopplæring og morsmålsopplæring.
Det er uansett nødvendig men en analyse og en forklaring på
årsakene til reduksjonen på tospråklig fagopplæring og morsmålsopplæring fra
30% til 10% i de ti siste årene. Ikke minst må vi vite om denne reduksjonen kan
være noe av årsaken til at noen elever ikke klarer å lære språket godt nok og blir
stående i ordningen gjennom hele grunnskolen. En god forståelse av loven blant
Oslos skoler når det gjelder elevenes rett til tospråklig fagopplæring
og morsmålsopplæring er også ytterst nødvendig.
Jeg fremmer derfor på vegne av Sosialistisk Venstreparti,
SV, følgende forslag i Oslo bystyre:
1.
Bystyret ber byrådet om å foreta en systematisk
gjennomgang av måten særskilt norskopplæring fungerer i Osloskolen.
2.
Bystyret ber byrådet vurdere kommunerevisjonens
konklusjoner når det gjelder bruk av karakterer og et bredere grunnlag for
vurderinger av enkeltelevers behov for særskilt språkopplæring enn grunnlag som
inngår i karaktersettingen.
3.
Bystyret ber byrådet sikre elever like
rettigheter ved å få brukt lik kartleggingsverktøy for behov for særskilt norsk
opplæring, i alle Oslos skoler.
4.
Bystyret ber byrådet om en analyse av årsakene
til den vesentlige reduksjonen på tospråklig fagopplæring og morsmålsopplæring
de ti siste årene, og ha tiltak for en god forståelse og
praktisering av loven for å sikre elevenes rettighet til tospråklig
fagopplæring og morsmålsopplæring.
Håper alle partier tilslutter seg forslagene i bystyremøte onsdag den 26.
august. I disse valgkampdager kan det være viktig å være tydelig på hva man
ønsker å gjøre for en god, likeverdig og rettferdig språkopplæring for våre
flerspråklige barn.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar