Er det riktig å belønne stryk-elever med tusenlapper - hvis de går på sommerskole og består? Jeg reagerer på skolebyrådens utspill i Afenposten.
Å betale elever for å bestå eksamen er et tiltak for å håndtere
symptomet, ikke for å løse selve problemet. Det store problemet er
nemlig at nesten halv parten av yrkesfaglige elever faller fra
Osloskolen! Dessuten er det litt "rart" at skolen skal betale penger
til elever for at de skal gjøre det som man håper og forventer av dem,
nemlig å fullføre utdanningen sin.
symptomet, ikke for å løse selve problemet. Det store problemet er
nemlig at nesten halv parten av yrkesfaglige elever faller fra
Osloskolen! Dessuten er det litt "rart" at skolen skal betale penger
til elever for at de skal gjøre det som man håper og forventer av dem,
nemlig å fullføre utdanningen sin.
Byråden bør heller fokusere på forebyggende tiltak for å redusere
frafall spesielt i yrjesfaglige linjer. Her er tallene virkelig
skremmende.
frafall spesielt i yrjesfaglige linjer. Her er tallene virkelig
skremmende.
I dag kun 54% av yrkesfaglige elever fullfører utdanningen sin i Oslo.
Det betyr at annen hver yrkesfaglig elev faller fra skolen, rett og
slett. Vi snakker om over 2 tusen elever. Etter mine tre år i bystyret og i kultur- og utdanningskomiteen, kan
jeg dessverre ikke se at dette vekker nok uro og bekymring hos
byrådet. Jeg kan ikke huske at byråden noen gang snakket om minimum 2
000 elever hvert eneste år som forsvant fra utdanningssystemet. At man
etter snart 20 år med skolestyring i Oslo, fortsatt ikke roper varsko
og fortsatt ikke har en helhetlig og detaljert plan for å forhindre
frafall fra yrkesfaglig opplæring, er for meg helt uforståelig og
uakseptabelt. At i løpet av de 18 årene Høyresiden har hatt ansvar, er
det skapt en ungdomsmasse som ikke har kommet i mål med utdanningen
sin og som vi ikke vet hvor de havnet hen, en nesten like stor masse
som til sammen tre gjennomsnittlige kommuner i Norge, ser ikke ut til
å bekymre byrådet!
Det betyr at annen hver yrkesfaglig elev faller fra skolen, rett og
slett. Vi snakker om over 2 tusen elever. Etter mine tre år i bystyret og i kultur- og utdanningskomiteen, kan
jeg dessverre ikke se at dette vekker nok uro og bekymring hos
byrådet. Jeg kan ikke huske at byråden noen gang snakket om minimum 2
000 elever hvert eneste år som forsvant fra utdanningssystemet. At man
etter snart 20 år med skolestyring i Oslo, fortsatt ikke roper varsko
og fortsatt ikke har en helhetlig og detaljert plan for å forhindre
frafall fra yrkesfaglig opplæring, er for meg helt uforståelig og
uakseptabelt. At i løpet av de 18 årene Høyresiden har hatt ansvar, er
det skapt en ungdomsmasse som ikke har kommet i mål med utdanningen
sin og som vi ikke vet hvor de havnet hen, en nesten like stor masse
som til sammen tre gjennomsnittlige kommuner i Norge, ser ikke ut til
å bekymre byrådet!
Dette kan vi ikke leve med. Byråden må jobbe systematisk, både kort-
og langsiktig for å forebygge og forhindre frafall fra skolen.
og langsiktig for å forebygge og forhindre frafall fra skolen.
Samtidig med det høye frafallet, blir det i tillegg stadig færre
elever som søker til yrkesfagene. Denne utviklingen er uheldig fordi
vi trenger flere fagarbeidere. Vi trenger flere helsearbeidere,
byggteknikere, elektrikere, dansere, kokker og flere typer
fagarbeidere. Yrkesfagene og yrkesfaglige linjer må derfor få høyere
status. En stadig mindre andel av Oslo-elevene velger yrkesfaglige
utdanningsprogram. Den har falt fra 34 til 30% prosent i løpet av
siste tre år. For kommunen er særlig tilsøkningen til
helsearbeiderfaget bekymringsfull.
elever som søker til yrkesfagene. Denne utviklingen er uheldig fordi
vi trenger flere fagarbeidere. Vi trenger flere helsearbeidere,
byggteknikere, elektrikere, dansere, kokker og flere typer
fagarbeidere. Yrkesfagene og yrkesfaglige linjer må derfor få høyere
status. En stadig mindre andel av Oslo-elevene velger yrkesfaglige
utdanningsprogram. Den har falt fra 34 til 30% prosent i løpet av
siste tre år. For kommunen er særlig tilsøkningen til
helsearbeiderfaget bekymringsfull.
Vi må fornye skolen slik at den blir mer variert, mer praktisk og
bedre tilpasset det mangfoldet av elever vi har i skolen. Slik må vi
møte frafallsproblematikken. Vi må lykkes bedre i å skape lærelyst hos
ungdomsskoleelevene. SV tror nøkkelordet her er mestring. Byrådet
satser ikke nok på Osloskolen. Deres skolebudsjett for 2015 betyr ca.
100 færre lærere i skolen. Dette kan ikke Osloskolen leve med. De må i
tillegg bruke mer penger til å styrke yrkesfagopplæringen. I vårt
alternative budsjett setter vi av 20 millioner mer til nettopp å
styrke yrkesfaglig opplæring.
bedre tilpasset det mangfoldet av elever vi har i skolen. Slik må vi
møte frafallsproblematikken. Vi må lykkes bedre i å skape lærelyst hos
ungdomsskoleelevene. SV tror nøkkelordet her er mestring. Byrådet
satser ikke nok på Osloskolen. Deres skolebudsjett for 2015 betyr ca.
100 færre lærere i skolen. Dette kan ikke Osloskolen leve med. De må i
tillegg bruke mer penger til å styrke yrkesfagopplæringen. I vårt
alternative budsjett setter vi av 20 millioner mer til nettopp å
styrke yrkesfaglig opplæring.
Det er de forebyggende tiltakene skolebyråden må fokusere på for å
forhindre tusenvis av elever falle fra skolen hvert eneste år.
forhindre tusenvis av elever falle fra skolen hvert eneste år.
mvh
Gülay Kutal
SVs fraksjonsleder i kultur og utdanningskomiteen i Oslo bystyre
Gülay Kutal
SVs fraksjonsleder i kultur og utdanningskomiteen i Oslo bystyre
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar