Byrådet har kommet med en sak om ressurs-fordelingsmodellen. Denne saken handler om hvordan pengene
skal fordeles mellom grunnskolene i Oslo forutsatt
at den samlede ressursrammen ligger fast.
Først vil jeg bare kommentere akkurat dette premisset kort. Det som er vanskelig for et skoleparti som SV,
er å vedta endringer i en modell, som vil føre til at noen skoler får mindre
penger på bekostning av andre. Fordi når den samlede
ressursrammen ligger fast, betyr det nødvendigvis at noen skoler vil få litt
mer, mens andre får litt mindre. Og den økonomiske situasjonen for mange skoler
er kritisk. Det har blitt færre
lærere i Osloskolen sett i forhold til elevtallsveksten, og byrådets
budsjettforslag for 2015 vil innebære en ytterligere reduksjon. SV foreslo 80 millioner til flere lærere/ansatte
i skolen i vårt budsjett for 2015. SV vil derfor ikke akseptere at
ressursrammen ligger fast!
Så var det oppdraget: Bystyret
hadde bedt byrådet om å evaluere hvordan finansieringsmodellen der "pengene følger eleven" hadde slått ut for
de ulike skolene, og en konsekvensanalyse som skulle se på langsiktige effekter
av å holde på den nåværende modellen. Men det vi fikk fra byrådet var noe litt annet. Det vi fikk var en vurdering av
modellen basert på bystyrets krav til modellen. Viktige momenter, som tilskudd
til språkopplæring og om andelen av de sosiodemografiske midlene i totalen var
riktig, var ikke vurdert. I tillegg var ikke alternativer til nåværende modell
skikkelig utredet.
Men å evaluere modellen, hjalp likevel til
å få skolestyrer, fau’er, fagorganisasjoner, lærere, rektorer… om å komme med tilbakemeldinger og fortelle oss
folkevalgte hvordan modellen oppleves rundt omkring i grunnskolene i byen vår.
For det første, ”Pengene følger eleven”
betyr ikke at hvis en elev med
spesiell behov kommer, får man tilsvarende penger! Men på mange måter kan
prinsippet, der pengene følger eleven, føre
til at modellen blir uforutsigbar, dersom familier flytter eller sender barna sine til
andre og mer populære skoler!
Et annet moment som har vært påpekt er det
med klassestørrelse. Antall klasser er på mange måter mer avgjørende enn antall
elever: En skole med 61 elever på et trinn, er en veldig dyr skole, mens en
skole med 82 elever på et trinn er en svært lønnsom skole, fordi på grunn av
lovens begrensning må begge skoler ha tre klasser på det trinnet, selv om det
er stor forskjell mellom skolenes elevtall og derfor inntekter. Man bør derfor
se på om dette bør tas hensyn til i modellen. F.eks. med et fast beløp per
klasse + lavere beløp per elev.
I tillegg er såkalte ”telledatoene” skumle. Skolen får tildelt budsjett etter antall registrerte elever før
skoleåret begynner og ansetter lærere for å dekke behovet. Men når telledatoen
i oktober kommer og når elevtallet av forskjellige årsaker går ned, reduseres
budsjettet. Da risikerer må å måtte si opp lærere eller slå sammen klasser. Det
må være forutsigbare budsjetter i forhold til mobilitet i elevmassen.
Dessuten er lønnsaspektet et viktig moment
som burde ha være utredet skikkelig. God lærere koster mer, og seniorer koster
mer. SV vil ha lærere med høyest mulig
kompetanse og at de står lenge i jobb.
Det er heller ikke heldig at
språkopplæring er uteblitt fra analysen. Støtten som gis i dag: 20 min / uke /
elev er ikke nok! En representant fra driftsstyre på en skole var på gråten da
hun fortalte at skolen deres hadde mistet 63 elever og dermed 300 millioner! Fordi man over tid ikke hadde hatt nok
midler for å drive med særskilt norsk opplæring. De med språklig utfordring,
fikk ikke den hjelpen de trengte på skolen.
Dårligere tilbud skaper elevflukt. Det gir
dårligere inntekter til skolen. Det fører til enda dårligere tilbud som fører
til enda mer elevflukt… Underfinansieringen gir en ond spiral for i
utgangspunktet dårligere stilte skoler.
Hovedproblemet i Osloskolen er at den er
underfinansiert. Dernest er det en god del svakheter i modellen. Selv om vi
åpenbart trenger et byrådskifte for å gjøre noe med det første, er jeg glad for
at en enstemmig komité ønsker å undersøke videre om ikke alle, men noen av de
viktige svakhetene som er i modellen. En enstemmig komite ber nemlig at byrådet utreder ressursfordelingsmodellen ytterligere på følgende punkter:
a) Innhold i og omfang av de sosiodemografiske kriteriene
b) Om og eventuell utforming av særskilt tildeling til elever med omfattende behov for spesialundervisning
c) Tiltak for skoler som har utfordringer med stor mobilitet i elevmassen, inkludert en mulig modell der en andel fordeles etter andel elever og en etter gruppestørrelse
d) Hvordan skolene kan kompenseres for seniortiltak, inkludert seniorenes undervisningsnedslag.
Her er en fullstendig oversikt over vedtakene fra bystyremøtet onsdag, den 4. februar:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar