I dag, den 23. februar, fikk jeg dette svaret fra byråden.
Hun vil ikke spørre skolene hvor mye penger de bruker til å markedsføre seg selv, fordi hun vil at "de heller skal konsentrere seg om å undervise", står det i svaret.
Merkelig: Det å bruke masse tid til reklame og markedsføring i Osloskolen er byråden ikke bekymret for, men hun er bekymret for at skolen skal bruke 5 min til å rapportere hvor mye penger den har brukt til reklame! Synes det er et useriøst svar og henger ikke på greip.
Mener fortsatt at det er galt at skolene bruker masse penger til å markedsføre seg selv i Oslo. Disse pengene må gå til undervisning og skolenes øvrige behov.
Før jul rullet reklame for Fyrstikkalleen
over Oslos kinoskjermer, brosjyrer ble sendt ut til potensielle nye elever og i
åpen dag der skolens tilbud vises frem, ble tre nettbrett loddet ut blant de
fremmøtte.
Skolen, som var ny i 2010, bruker
150.000-200. 000 kroner på disse markedsføringstiltakene.
Stykkprisfinansiering for de videregående
skolene i Oslo ble innført i 2005. Det er antall elever som regulerer
budsjettildelingen, det betyr en kamp om elevene for ikke å tape penger.
På Bjørnholt skole ble det arrangert åpen
dag med både egne elever og popstjerner på scenen Rektoren på skolen anslår at
skolen bruker 20.000-30. 000 kroner på markedsføring.
Elvebakken skole har brukt 300.000 kroner
på kinoreklame et år. Når vi vet hvor dårlig råd enkelte skoler har, som må
spare inn på hvert eneste lille område der det er mulig, blir det spesielt å se
de svære plakatene enkelte skoler tar seg råd til å henge på dyre flater.
Skolene med dårlig økonomi som fra før av
sliter med å fylle opp plassene derimot, får ikke vist seg frem på samme måte. Rektor Stovner skolen forteller at en elev på
studiespesialisering er verdt 70.000 kroner og at skolen pr. nå har ti ledige
plasser.
”Kinoreklame bedrer ikke skolehverdagen.
Vi hadde foretrukket at skolene brukte penger på å bedre sitt utdanningstilbud.”
sier leder i Elevorganisasjonen i Oslo.
Mitt spørsmål til byråden er:
Hvor
mye penger brukes til markedsføring i Osloskolen?
Oppfølgingsspørsmål:
Markedsføringen som Oslos videregående
skoler driver med, kan være med på å øke skillene og skape A- og B-skoler,
mener leder i Elevorganisasjonen. De viser til at skolene som har best økonomi
kan ta i bruk mer aggressiv markedsføring for å tiltrekke seg elever. Skolene
med dårlig økonomi som fra før av sliter med å fylle opp plassene, får ikke
vist seg frem på samme måte. Det blir en ond sirkel, som er problematisk.
Bekymrer
dette byråden?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar