Ungdommer med
minoritetsbakgrunn er overrepresentert i frafallsstatistikken på skolen. MEN På
den andre siden er ungdommer med minoritetsbakgrunn overrepresentert i høyere
utdanning. Hvordan er det mulig? Hva forteller det oss? Skal vi føle synd på
minoritetsungdommer og underestimere dem fordi de er mindre flinke til å
gjennomføre utdanningen sin? Eller skal vi være stolte over at de tar høyere
utdanning i større grad enn befolkningen i alt?
Vi som kunnskapsparti
skal alltid basere våre standpunkt på fakta i integreringspolitikk – ikke
fordommer og følelser. Det er ofte strukturer, økonomiske forutsetninger, lav
utdanning og andre sosioøkonomiske årsaker som er problemet.
Minoritetsungdommer
faller fra i større grad ikke på grunn av deres religion eller kultur, men fordi
utdanningssystemet vårt klarer ikke å utjevne sosiale forskjeller mellom
elever. Årsaken til at flere innvandrere dropper ut av videregående skole,
skyldes nok i stor grad at foreldrene til ikke-vestlige innvandrere
gjennomsnittlig har lavere utdanningsnivå og inntekt enn de norske.
Det som derimot ser ut til å spille en rolle, er når man flyttet til Norge. I Asker, Kristiansand og Trondheim er andelen som fullfører videregående blant innvandrerne 20 prosent lavere enn for kommunen under ett, mens for eksempel i Lørenskog, er det kun 6. Dette er nok langt på vei resultat av at Lørenskog har mange innvandrere med lang botid, de er veletablerte og deres barn vil trolig ha muligheter i norsk skole som ikke ligger for langt unna de mulighetene som andre ungdommer i Norge har.
Språkkunnskaper henger også sammen med botid i Norge. Jo mer norsk eleven behersker, jo større sjanser får han eller henne til å lykkes på skolen.
Det som derimot ser ut til å spille en rolle, er når man flyttet til Norge. I Asker, Kristiansand og Trondheim er andelen som fullfører videregående blant innvandrerne 20 prosent lavere enn for kommunen under ett, mens for eksempel i Lørenskog, er det kun 6. Dette er nok langt på vei resultat av at Lørenskog har mange innvandrere med lang botid, de er veletablerte og deres barn vil trolig ha muligheter i norsk skole som ikke ligger for langt unna de mulighetene som andre ungdommer i Norge har.
Språkkunnskaper henger også sammen med botid i Norge. Jo mer norsk eleven behersker, jo større sjanser får han eller henne til å lykkes på skolen.
Det er trolig enda
flere grunner til høyere frafall blant elever med minoritetsbakgrunn. MEN
dersom norskfødte med innvandrerforeldre studerer mest, som statistikkene
viser, klarer de også å fullføre utdanningen sin i videregående skole. Vi må
derfor stole på våre innvandrere, vi må stole på våre ungdommer med
innvandrerforeldre. Vi må derfor fokusere på konkrete tiltak for å forebygge
frafall enn å spekulere på abstrakte årsaker som ”kulturer” eller ”miljøer”.
De mest konkrete
tiltakene vil være å intensivere norsk opplæring for nyankomne, skaffe
lærlingplasser til alle elever, forhindre diskriminering på vei til
lærlingplasser og arbeid, bygge opp selvtillit hos elever med svakere
utgangspunkt og jobbe for et skolesystem som frikobler elevenes prestasjoner
fra deres foreldres utdanning og sosioøkonomiske bakgrunn.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar