torsdag 6. mars 2014

SV vil ha lik vurdering for læring


Rapporten fra Kommunerevisjonen viser at det er store forskjeller mellom Oslos skoler på hvor snille de er med karakterene: noen skoler går for å være strenge, mens noen går for å være snille.

Det er ikke akseptabelt at noen skoler i Oslo skal ha større forskjeller mellom standpunkt- og eksamenskarakterer enn andre, og at forskjellene skal være systematiske over tid. Det er heller ikke akseptabelt at flere skoler har gjennom flere år trolig gitt for gode eller dårlige standpunktkarakter.

Det er alarmerende når kommunerevisjonen konkluderer med at (flere skoler hadde en vurderingspraksis som førte til at elever ikke fikk samme standpunktkarakter som elever med samme kompetanse ved andre skoler. Disse) elevene i Oslo ikke blir likebehandlet. Og dette er faktisk kommunerevisjonens ord: at elevene i Oslo ikke blir likebehandlet.

Karakterer er ikke den beste løsning for å evaluere læring; men når vi først gir karakterer, må elevene likebehandles og det må ikke spille en rolle hvilken skole eleven går på. Elevene skal få de karakterene de har rett på, uavhengig av skolen.

Dette er ikke første gang at det dokumenteres systematiske forskjeller i karakterpraksis mellom skoler. I 2009 fant Kommunerevisjonen slike forskjeller mellom grunnskoler i Oslo. I 2011 viste en rapport fra Statistisk sentralbyrå at små skoler ser ut til å overvurdere og store skoler undervurdere elevenes nivå. Aftenposten viste tidligere i 2013 at private videregående skoler ga bedre standpunktkarakterer enn offentlige skoler. Ordfører, ulike byråder har altså forsømt elevene i mange år!

Karaktergivingen på skolene avgjør hvilke utdanninger man kommer inn på. Vi har kanskje en generasjon med elever som ikke har kommet inn i utdanninger som de har ønsket og som de kunne ha kommet inn hadde de gått på de ”riktige” eller ”snille” skolene!

Dette må vi ta på alvor! Vi ønsker at man skal evaluere om dagens praksis for fastsetting av standpunktkarakterer ikke vurderer elevenes faktiske kompetanse innenfor faget, og om skolene kan ha ulike praksiser på dette.

Elevorganisasjonen i Oslo foreslår at det bør utprøves anonyme rettinger mellom skolene i Oslo. Utdanningsetaten viser til andre tiltak som felles heldagsprøver med felles sensurering og skolering i vurdering.

Vi ønsker at byrådet skal komme med et notat til bystyret om hvilke tiltak byrådet har satt i gang fordi, som vi i SV sier, det skal være ”Ulike elever, lik karaktersetting”!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar