Rapporten fra
Kommunerevisjonen viser at det er store forskjeller mellom Oslos skoler på hvor
snille de er med karakterene: noen skoler går for å være strenge, mens noen går
for å være snille.
Det er ikke
akseptabelt at noen skoler i Oslo skal ha større forskjeller mellom standpunkt-
og eksamenskarakterer enn andre, og at forskjellene skal være systematiske over
tid. Det er heller ikke akseptabelt at flere
skoler har gjennom flere år trolig gitt for gode eller dårlige
standpunktkarakter.
Det er
alarmerende når kommunerevisjonen konkluderer med at (flere skoler hadde en vurderingspraksis som førte til at elever ikke fikk
samme standpunktkarakter som elever med samme kompetanse ved andre skoler.
Disse) elevene i Oslo ikke blir likebehandlet. Og dette er faktisk
kommunerevisjonens ord: at elevene i Oslo ikke blir likebehandlet.
Karakterer er ikke den beste løsning for å evaluere læring; men når vi
først gir karakterer, må elevene likebehandles og det må ikke spille en
rolle hvilken skole eleven går på. Elevene skal få de karakterene de har rett
på, uavhengig av skolen.
Dette er ikke første gang at det
dokumenteres systematiske forskjeller i karakterpraksis mellom skoler. I 2009
fant Kommunerevisjonen slike forskjeller mellom grunnskoler i Oslo. I 2011
viste en rapport fra Statistisk sentralbyrå at små skoler ser ut til å
overvurdere og store skoler undervurdere elevenes nivå. Aftenposten viste
tidligere i 2013 at private videregående skoler ga bedre standpunktkarakterer
enn offentlige skoler. Ordfører, ulike byråder har altså
forsømt elevene i mange år!
Karaktergivingen
på skolene avgjør hvilke utdanninger man kommer inn på. Vi har kanskje en
generasjon med elever som ikke har kommet inn i utdanninger som de har ønsket
og som de kunne ha kommet inn hadde de gått på de ”riktige” eller ”snille”
skolene!
Dette må vi ta
på alvor! Vi ønsker at man skal evaluere om dagens praksis for fastsetting av
standpunktkarakterer ikke vurderer elevenes faktiske kompetanse innenfor faget,
og om skolene kan ha ulike praksiser på dette.
Elevorganisasjonen
i Oslo foreslår at det bør utprøves anonyme rettinger mellom skolene i Oslo. Utdanningsetaten
viser til andre tiltak som felles heldagsprøver med felles sensurering og
skolering i vurdering.
Vi ønsker at
byrådet skal komme med et notat til bystyret om hvilke tiltak byrådet har satt
i gang fordi, som vi i SV sier, det skal være ”Ulike elever, lik
karaktersetting”!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar