"Loven er tydelig på at man ikke kan dele inn elevene etter faglig nivå, i alle fall ikke permanent. Skolen skal gi elever individuelt tilpasset opplæring, men det betyr ikke å dele dem inn i sterke og svake gruppe. Det hjelper ikke på annet enn det får elever til å føle seg dumme. Det er ikke særlig motiverende," sier jeg til Klassekampen.
Les resten her:
Klassekampen tirsdag 27.mars 2014
Her er spørsmålene jeg har stilt til byråden:
SPØRSMÅLSSTILLER: | Gülay Kutal (SV) , |
SPØRSMÅLSSTILLER GRUPPE: |
|
TIL: | Byråd Anniken Hauglie |
UTVALG: | KOUK |
TITTEL: | Permanent nivådeling i Osloskolen? |
VEDRØRENDE: |
Jeg viser til
NRK.no/ostlandsendingen den 8.3.2014, der det står: "Vil dele inn elever
etter faglig nivå -Utdanningsbyråd Anniken Hauglie i Oslo kommune åpner
for å skille svake og sterke elever i skoleklassene i grupper gjennom
et helt år."
- Å
tilrettelegge for individuelt tilpasset opplæring i henhold til
opplæringsloven, innenfor rammene av fellesskolen og i heterogene
grupper kan være krevende. De såkalte ”mestringsgruppene” i Kastelle
skole i Oslo har tidligere vært omdiskutert i denne sammenheng.
Fylkesmannen har slått fast at ordningen er i strid med opplæringsloven.
Er byråden kjent med fylkesmannens uttalelse i fjor?
- I opplæringslovens §8, står det: "I
opplæringa skal elevane delast i klassar eller basisgrupper som skal
vareta deira behov for sosialt tilhør. For delar av opplæringa kan
elevane delast i andre grupper etter behov. Til vanleg skal
organiseringa ikkje skje etter fagleg nivå, kjønn eller etnisk tilhør."
Undertegnede er overbevisst om at å dele klassen etter faglig nivå på
permanent basis, vil være i strid med loven. Vil byråden nå be
fylkesmannen vurdere om praksisen med "å skille svake og sterke elever i
skoleklassene i grupper gjennom et helt år" kan være i strid med
opplæringsloven?
- Fordi vi stiller så store krav og gir
skolene våre et viktig og stort samfunnsmandat, må vi også gi dem gode
vilkår for å få dette til. Utdanningsdirektoratet kritiserte Oslo
kommune som skoleeier tidligere fordi de ikke har sørget for et
tilstrekkelig forsvarlig system for oppfyllelse av opplæringsloven § 8.
Byråden må ta ansvar og sørge for gode systemer, kompetanseheving av
lærere, men i tillegg er det et viktig argument for økt lærertetthet.
Hva har byrådet gjort for å imøtekomme Utdanningsdirektoratets kritikk
og for å ha et tilstrekkelig system foroppfyllelse av opplæringsloven §
8?
|
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar