Jeg tar gjerne i mot forslag til navn som jeg kan invitere til kultur- og utdanningskomiteen for å bli klokere på dette tema. Det kan være gode og engasjerte barnehageassitenter, førskolelærere, styrere, forskere, foreldre eller andre som har meninger om hva kvalitet skal bety i barnehager... :-)
Her er vårt forslag i sin helhet.
Oslo bystyre
v/ ordføreren
Oslo, 16.april 2012
Privat forslag fra Marianne Borgen og Gülay Kutal på vegne av SV:
Det vises til bystyrereglementets § 36, hvor det bl.a. heter:
”Medlem av bystyret kan fremsette private forslag til bystyret. Forslaget må bare omhandle en sak og gjelde saker som naturlig hører inn under bystyrets virkeområde. Forslag kan ikke stilles til saker som ligger til behandling i bystyrets organer, har samme innhold som et forslag som ennå ikke er behandlet eller som tidligere er behandlet i en av bystyrets komiteer i samme bystyreperiode uten å ha fått nødvendig tilslutning. I tvilstilfelle treffer forretningsutvalget avgjørelsen.”
På bakgrunn av dette fremmes et privat forslag som følger:
Visjonen for Oslobarnehagen er: Oslobarnehagen – landets beste. Målet er å styrke kvaliteten i barnehagen. SV er glad for at det er en tverrpolitisk målsetning om å satse på de aller yngste barna.
Rundt 35 000 barn går i Oslos over 850 barnehager, dvs. fem av seks Oslobarn i alderen 1-5 år. Foreldrene skal være trygge på at ungene har et trygt og godt tilbud, der hvert enkelt barn blir sett og får utviklingsmuligheter. Barna skal få leke, lære og ha det gøy.
Den største barnereformen i vår tid har vært barnehagereformen. Å sikre alle barn fra ett årsalderen rett til barnehageplass og gratis kjernetid i enkelte bydeler i Oslo har betydd mye for barna og for foreldrene.
Både nasjonal og internasjonal forskning viser at et godt pedagogisk tilbud før skolealder har positive effekter for læring og utvikling hos alle barn, uavhengig av familiebakgrunn. PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) kartlegger elevenes interesse for lesing og deres leseferdigheter på 4.og 5. trinn. PIRLS ble i Norge gjennomført i 2001, 2006 og 2011. Resultatene fra PIRLS 2011 hvor Norge sammen med 65 land deltok, offentliggjøres i desember 2012.
Det vises til bystyrereglementets § 36, hvor det bl.a. heter:
”Medlem av bystyret kan fremsette private forslag til bystyret. Forslaget må bare omhandle en sak og gjelde saker som naturlig hører inn under bystyrets virkeområde. Forslag kan ikke stilles til saker som ligger til behandling i bystyrets organer, har samme innhold som et forslag som ennå ikke er behandlet eller som tidligere er behandlet i en av bystyrets komiteer i samme bystyreperiode uten å ha fått nødvendig tilslutning. I tvilstilfelle treffer forretningsutvalget avgjørelsen.”
På bakgrunn av dette fremmes et privat forslag som følger:
Vi må tenke stort om de minste barna. Byrådet må sikre kvalitetsheving i Oslobarnehagen
Visjonen for Oslobarnehagen er: Oslobarnehagen – landets beste. Målet er å styrke kvaliteten i barnehagen. SV er glad for at det er en tverrpolitisk målsetning om å satse på de aller yngste barna.
Rundt 35 000 barn går i Oslos over 850 barnehager, dvs. fem av seks Oslobarn i alderen 1-5 år. Foreldrene skal være trygge på at ungene har et trygt og godt tilbud, der hvert enkelt barn blir sett og får utviklingsmuligheter. Barna skal få leke, lære og ha det gøy.
Den største barnereformen i vår tid har vært barnehagereformen. Å sikre alle barn fra ett årsalderen rett til barnehageplass og gratis kjernetid i enkelte bydeler i Oslo har betydd mye for barna og for foreldrene.
Både nasjonal og internasjonal forskning viser at et godt pedagogisk tilbud før skolealder har positive effekter for læring og utvikling hos alle barn, uavhengig av familiebakgrunn. PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) kartlegger elevenes interesse for lesing og deres leseferdigheter på 4.og 5. trinn. PIRLS ble i Norge gjennomført i 2001, 2006 og 2011. Resultatene fra PIRLS 2011 hvor Norge sammen med 65 land deltok, offentliggjøres i desember 2012.
PIRLS 2006 viser at hvert år i barnehage har en positiv effekt på elevenes generelle leseferdigheter i
4. og 5. klasse. Desto lengre barna har gått i barnehage, desto bedre er leseferdighetene. Forskning
viser at de barn som fikk god språkstimulering i barnehagen, men ikke hjemme, gjorde det bedre enn
de som hadde rik språkstimulering hjemme, men ikke i barnehagen. En god barnehage kan utjevne
sosiale forskjeller i forhold til språk og leseferdigheter.
Oslo har hatt en stor vekst i barnehageutbyggingen de siste årene. Dette har stilt kommunen overfor
store utfordringer knyttet til utbygging og drift. Oslo kommune har ansvar for både innhold og
kvalitet i barnehagen.
Barnehagenes viktigste ressurs er de ansatte i barnehagen. Gode og kompetente førskolelærere og
ansatte er bærebjelken i å utvikle barnehagene til å bli et godt pedagogisk og sosialt tilbud for det
enkelte barn.
SV mener at Oslo kommune må ha et bedre system som sikrer og rekrutterer tilstrekkelig
kompetanse i barnehagene. I Oslo er det dispensasjon for omlag 1000 førskolelærer stillinger. Dette
er bekymringsfullt og viser at Oslo kommune må ha en mer aktiv holdning og plan for hvordan en
skal rekruttere, beholde og videreutvikle kompetansen for alle som jobber i barnehagen. Kompetent
personale fører til mer stabilitet i ansatte gruppen og tiltrekker flere med kompetanse til
barnehagene.
Å sikre kvalifiserte, dyktige styrere i barnehagen som gis mulighet og rom til både å kunne styre, lede
og gi veiledning til ansatte, barn og foreldre er en viktig kvalitetsindikator i barnehagen. Flere bydeler
er i gang med å gjennomføre en modell der en styrer skal ha ansvar for flere barnehager. En styrers
rolle er å utvikle og veilede personalet, være til stede for barna og foreldrene. Vi ser en tendens der
bydelene kutter i antall styrere for å spare på budsjettene. Det blir færre voksne tilstede og det går
utover barna. Dette er en bekymringsfull utvikling, som er en konsekvens av behov for innsparinger
på budsjettene, konsekvenser som de minste barna må ta.
Flere bydeler kutter i kompetansehevingstilbud og mange barnehager tar ikke inn vikarer ved
sykdom blant de ansatte. Dette er en utvikling som bekymrer SV og som ikke er i tråd med den
politisk ønsket barnehagestrategien i Oslo.
Ett av de viktige styringsverktøy og kvalitetssikringssystem kommunen har, er tilsyn med
barnehagene. Tilsynet skal både være veiledende og kompetansehevende for barnehagen og
kommunen. Rapport fra fylkesmannen (18.11.2011)og kommunerevisjonen(januar 2012) viser
regelbrudd, lite og manglende systemer for kvalitetssikring både når det gjelder godkjenning og tilsyn
av barnehagene i bydelene i Oslo. Fylkesmannen i Oslo/ Akershus har uttalt at fylkesmannen kan
ikke garantere at barn har det trygt i Oslobarnehagen. Kommunerevisjonen og Fylkesmannens tilsyn
tilsier at en må ha en helhetlig gjennomgang av bydelenes ansvar og rolle som barnehagemyndighet.
Når foreldre leverer barn i barnehagen skal de kunne være sikre på at ungene har det trygt, blir sett
og får et godt sosialt miljø for både lek og læring.
Undersøkelse som er foretatt av Lean Communications viser at omlag 15000 barn ble skadet i Norske
barnehager i 2011, hver fjerde barnehagestyrer mener at det er stor sannsynlighet for at barn vil bli
skadet, samtidig som de ansatte i barnehagene blir tilbudt for lite opplæring i sikkerhet. En skal ikke
overdrive frykten for skader, men det er viktig og nødvendig at de ansatte er dyktige på å forebygge
Barnehagenes samfunnsmandat er at barnet skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter.
Barnehagene skal bidra til å utjevne forskjeller og gi individuelt tilpasset tilbud ut ifra det enkelte
barns forutsetninger. (Jfr, Rammeplanen for barnehagene).
SV mener at det nå er nødvendig med et kvalitets og kompetanseløft i barnehagene. Mange ansatte
har for liten kompetanse om barns utvikling og barns språkutvikling for å kunne gi hjelp og oppfølging
til det enkelte barn. SV mener at Oslo kommune må systematisere og satser på gode språkmiljøer i
barnehagen. Satsning på språkmiljøer og språkutvikling må være ett viktig satsningsområde for
Oslobarnehagen. SV har merket seg Byrådens «Osloprosjekt» der ett av delprosjektene er for å
styrke språkferdighetene hos barn med minoritetsbakgrunn. SV mener at en god språkutvikling er
viktig for barn. Språk er avgjørende for læring, sosiale relasjoner og vennskap. Evnen til å bruke
språket er avgjørende for hvordan barn kan sette ord på erfaringer, reflekterer og diskuterer med
barn og voksne. Den grunnleggende språkutviklingen skjer i barnehagealderen.
SV mener at økt fokus og arbeid med gode språkmiljøer i barnehagene er en nødvendighet.
Språkstimuleringen må starte tidlig og det er viktig med tiltak som sikrer at barn starter i barnehagen.
SV stiller seg kritisk til byrådens forslag om kartlegging av barn i barnehagen fra de er to år vil føre til
de effekter som byrådet hevder. Å språkkartlegge barn uten å sikre kompetanse for de ansatte og
gode språkmiljøer i barnehagen kan være uheldig.
Oslo er en by i vekst, bare i 2011 ble det bygget 1080 barnehageplasser i Oslo. Det er et
vedlikeholdsetterslep på barnehagebygninger på 1,4 mrd. Årsrapporten for 2011 til Omsorgsbygg
Oslo KF viser at det er et akselerende forfall i bygningsmassen. Det er bare midler til å ta bare det
prekære vedlikeholdsetterslepet, for å sikre at HMS forskriftene er etterfulgt. Det akutte behovet er
større enn bevilgingene. SV mener at det er behov for en plan for å sette i stand
barnehagebygningene i Oslo.
På denne bakgrunn fremmer Sosialistisk Venstreparti følgende forslag;
Bystyret ber Byrådet om å legge fram forslag til en tiltakspakke for å sikre økt kvalitet i både private
og kommunale barnehager. Planen skal bla. inneholde:
-
- Rekrutteringstiltak for å sikre førskolelærere og kompetent personale
-
- Plan for systematisering av veilednings-, etter- og videreutdanningstilbud for ansatte
-
- En vurdering om det bør innføres krav om minimumsbemanning i Oslobarnehagen
-
- Klare krav og systemer for organisering og gjennomføring av tilsyn
-
- Handlings- og tidsplan for å ta igjen vedlikeholdsetterslepet i Oslobarnehagen på 1,4
milliarder
-
- Strategi med fornyet tiltak for å sikre gode språkmiljøer i Oslobarnehagen
-
- Strategi med tiltak for å stimulere til at alle barn starter så tidlig som mulig i barnehagen
-
- Plan for å sikre en grunnleggende sikkerhetsopplæring for alle som jobber i Oslobarnehagen
-
- Tiltak for å sikre ledelsesressurser i hver enkelt barnehage
-
- Plan for i gangsetting av kvalitetsstudier av Oslobarnehagen, med klare indikatorer forhvordan kvalitet skal måles over tidTiltaksplanen skal utvikles i tett samarbeid med de ansattes organisasjoner og foreldreutvalgene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar