Spesialundervisning skal gis av fagutdannet personale.
Skolen skal til enhver tid vite hva og hvor mange
spesialundervisningstimer den enkelte elev har krav på, og den skal ha oversikt
over timer som er gjennomførte og tapte undervisningstimer. Tapte timer skal eleven ta igjen.
Elevenes rettsikkerhet i spesialundervisningen skal
maksimalt ivaretas.
Dersom PPTs råd til skolen er klart, dersom de mener at spesialundervisning
skal gis i stor gruppe med økt
voksentetthet, skal skolen gi
spesialundervisning med økt voksentetthet. Da skal de ikke gjennomføre
spesialundervisningen i vanlige klasser, da skal de ha flere voksne i klassen
enn vanlig.
Jeg tviler ikke på at skolene etter beste evne søker å
tilrettelegge undervisningen for elevene, men jeg er bekymret for at stramme
skolebudsjetter og en ressurstildelingsmodell som ikke gir penger etter faktisk behov på spesialundervisning, men kun
etter sosio-demografiske faktorer kan
tvinge skolene til å spare penger og dermed avvike på
spesialundervisningstiltakene. Kommunerevisjonen har avdekket urovekkende
forhold i to av Oslos skoler og dette tror vi dessverre er representativt for
situasjonen ved flere skoler i Oslo.
Flere i denne byen har krav på spesialundervisning. Per har
krav på spesialundervisning. Dette er Per som Dysleksi Norge nevner i sine
hjemmesider: ” Et vedtak om spesialundervisning er et enkeltvedtak. Vedtaket
gir en individuell rett til den vedtaket gjelder,” skriver Dysleksi Norge. ”Hvis
Per har fått fem timer spesialundervisning, er disse timene Pers eiendom.
Skolen kan ikke ta disse timene og gi dem til en annen elev,” skriver de.
Spesialundervisning handler om den enkelte elevs mulighet og
ikke minst deres rett til å lære. Vi kan ikke tillate noe avvik på dette! Vi
foreslår derfor at det gjøres en undersøkelse av kvalitet og innhold i
spesialundervisningen. Vi foreslår også at byrådet kommer med en sak til
bystyre om tiltak som bør iverksettes for å sikre at situasjoner som har
oppstått i skolene og som kommunerevisjonen har avdekket, ikke oppstår i flere
skoler.
Vi foreslår dette slik at vi kan bli helt sikre på at Per og
andre flotte barn som han, får et likeverdig opplæringstilbud i samsvar med
deres egne evner og forutsetninger. J
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar