Ordfører,
I ungdomsskoleårene er som regel motivasjonen på bunn.
Valgfag har positiv effekt på dette og kan ha positive ringvirkninger i det
videre utdanningsløpet også, ved å øke motivasjonen og mestringsfølelsen blant
ungdomsskoleelever. Tverrfaglige valgfag med tydelige læringsmål og nasjonale
læreplaner kan rett og slett gjøre skolehverdagen mer variert og interessant
for elevene.
SV er
glad for at bystyret i 2012 enstemmig vedtok at ”Alle
elever i ungdomsskolen i Oslo skal sikres valgfag.” På bakgrunn av dette
foreslår vi sammen med A, SV, R og at Oslo kommune ikke søker fritak fra
valgfag i ungdomsskolen og byråden trekker tilbake søknaden som er sendt til
kunskapsministeren.
Ordfører,
Jeg så litt nærmere på valgfagene som nå fins på
ungdomstrinnet. De heter Forskning i
praksis, Teknologi i praksis, Natur,
miljø og friluftsliv, Trafikk, Fysisk aktivitet og helse, Demokrati i
praksis, Reiseliv, Design og redesign,
Innsats for andre, Internasjonalt samarbeid, Levende kulturarv, Medier og informasjon, Produksjon av varer og tjenester,
og Sal og scene.
Dette er kjempe spennende temaer som vil gi ungdom innsikt i
mange fag og som vil gjøre valgene deres i videre studier lettere. Med disse
valgfagene gir vi ungdommen muligheten til å det store bildet, til å kombinere
ulike disipliner til å forstå praktiske og aktuelle problemstillinger.
Ordfører,
Byråden er opptatt av å heller gi mer matte til skoletrette
elever. Men da spør jeg: Hvorfor ikke gi teoritrøtte elever en mulighet til å
lære matematikk fordi det er praktisk, fordi det er interessant! Hvorfor ikke
jobbe for at valgfagene brukes til å omsette den teoribaserte
matteundervisningen til praksis?
Det vil selvfølgelig være mye matematikk i valgfag som har
med forskning og teknologi å gjøre. Du kan lære mye om matematisk modellering
når du skal analysere bølger og strømninger i valgfaget som heter Natur, miljø
og friluftsliv. Du kan lære praktisk matematikk i de aller fleste valgfag.
Ordfører,
Det nye valgfagforslaget fra FrP støtter vi. Og bridge og
sjakk i hvert fall har mye med matte å gjøre. Jeg spør, ordfører: Når vi vet at
en spiller i Bridge får 13 av 52 kort utdelt, hva er da sannsynligheten for at
ingen av de 13 er spar? Kan du ikke svare på den, kan du ikke vinne i bridge,
ordfører. :-)
Ordfører,
Det er ingen motsetning mellom innføring av valgfag og
arbeidet med grunnleggende ferdigheter. Tvert imot gir de tverrfaglige
valgfagene nye muligheter til å jobbe med evnen til å lese, skrive og regne.
Det er ikke bare ”teoritrøtte elever” som trenger valgfagene. Minst like mye
trenger teoriflinke elever valgfagene for å kunne omsette kunnskapen deres til
praksis.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar