Ordfører,
Vi har ikke
heldagsskole i Norge, men vi har aktivitetsskole (SFO) i tillegg til vanlig
skole. Aktivitetsskole er i dag et tilbud til alle barn på 1.-4. trinn, og for barn med særskilte
behov på 1.7. trinn.
I dag er et kunstig
skille mellom aktivitetsskole og ”vanlig” skole. Hvorfor en slik skille? Hvor
skal den ene slutte og den andre starte? Det er ingen tvil om at en helhetlig skole der skille
mellom skole og aktivitetsskole er opphevd, der det er flere timer, leksehjelp,
mer fysisk aktivitet og frukt og grønt-ordning vil øke læringsutbyttet i
skolen. På den måten vil det ikke være foreldrenes lommebok som avgjør elevenes
tilgang til kulturelle og fysiske aktiviteter.
Siden 2008 er
antall timer på barnetrinnet økt med seks i matte, norsk og engelsk. Det er innført
leksehjelp på 1.-4. trinn som gjør at at mer av skolearbeidet kan nå gjøres
ferdig på dagtid.
Siden 2009 er det
innført to timer fysisk aktivitet i tillegg til kroppsøvingstimene for 5.-7.
trinn, for å øke fysisk aktivitet i skolen. Det er innført gratis frukt og
grønt-ordning i alle skoler med ungdomstrinn fra høsten 2007, samt forsøk med
gratis skolemat.
Den rød-grønne
regjeringen har siden 2010 også gitt tilskudd til samarbeid mellom kulturskolen
og skole/aktivitetsskole og det er igangsatt forsøk på flere skoler med en
utvidet og helhetlig skoledag med leksehjelp, skolemat og fysisk aktivitet, for
å få erfaringer til videreutvikling av dette.
I februar 2013
satt regjeringen i gang med et forsøk med gratis kjernetid i Aktivitetsskolen
på Mortensrud skole. Formålet med
forsøket er å se om gratis aktivitetsskole kan legge til rette for at elever
får bedre forutsetninger for å lykkes i skolen, og om det kan føre til at
skolekretsen blir mer attraktiv.
”Det bør holde,”
mener byrådet i Oslo, ”vi trenger IKKE flere forsøk! ” Men byrådet tar feil. En god og helhetlig
skoledag kommer ikke av seg selv. Det må settes av midler til det.
Ordfører,
Støtt vårt forslag. La oss å få mer
erfaring fra en mer helhetlig skoledag. der aktivitetsskolen og ”Vanlig” skole
er bedre integrert. Dette betyr mye for byens barn, deres læring og resultater
på skolen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar