Stiller spørsmål til den nye utdanningsbyråden, Anniken Hauglie:
Også på nyheter på TV8: http://www.tv8norge.no/Video/1917/2013/10/24/Nyhetene-24.-oktober
Ordfører,
Mange nok kompetente, dyktige lærere
er det viktigste for å satse på kvalitet og innhold i skolen, slik at vi
sikrer at barna våre lærer, får tilpasset opplæring og trives i skolen.
I pressemelding fra tidligere kunnskap
og utdanningsbyråd Torgeir Ødegård ved fremlegg av årets budsjett kan
en lese, jeg siterer:
”Byrådet satser på skolen og foreslår å
styrke skolebudsjettet med 322 millioner kroner til totalt 10,7
milliarder kroner i 2014.
Den økte budsjettrammen for
skolesektoren gjør det mulig å videreføre tiltak knyttet til tidlig
innsats og styrking av opplæring i basisfag som lesing og regning ”.
Ordfører, mitt spørsmål går til den nye utdanningsbyråden, Anniken Hauglie:
konsekvensanalysen av
budsjettforslaget fra Utdanningsetaten viser at om budsjettet til
byrådet vedtas vil en måtte redusere fra 2013 nivå med 67-72 lærere i
2014 og opp til 641 lærere i 2017. I Oslo, blir
det om lag 1400 flere elever i skolen hvert år. Utdanningsetaten
antyder at dette vil være lovstridig og at gruppestørrelsen vil bli
større.
Ordfører, vi får mange færre lærere i Osloskolen og over 1400 flere elever i året.
Jeg vil gratulere byråd Anniken
Hauglie som ny utdanningsbyråd og be henne om å komme med en refleksjon
rundt viktigheten av å satse på lærerne i Osloskolen:
Oppfølgningsspørsmål:
Jeg er glad for at den nye byråden
snakker varmt om viktigheten av kvalifiserte og dyktige lærere, og
heldigvis har Oslo dyktige kvalifiserte lærere, samt at vi har behov for
flere.
Kristin Halvorsen og den rødgrønne
regjeringen opprettet ett tilskudd for økt lærertetthet noe som Oslo
kommune fikk til 16 skoler og 58 nye lærere på ungdomstrinnet i
Osloskolen. Vil Anniken Hauglie ta initiativet
til at Oslo søker om dette tilskuddet videre og vil byråden ta kontakt
med Erna Solberg og den nye kunnskapsministeren for å sikre at de 58 nye
statlige lærerstillingene i ungdomstrinnet i Oslo videreføres?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar