Det er fryktelig mange prøver i
Oslo-skolen. Det bør tas en gjennomgang av omfanget på obligatoriske prøver og
hvilken nytteverdi de har. En slik gjennomgang og evaluering av praksisen blir
bra hvis man kan sikre seg at det er lærerne som blir hørt.
Tallene om fritak i osloskolen viser
ingen overdreven fritaksvirksomhet i Oslo. Vi har ingen grunn til å tvile på
disse tallene på bynivå. Det er heller ikke ønskelig at alle elever deltar på prøvene; prøvene vil f.eks. ikke gi mye
nyttig informasjon om elever med kort botid i Norge. Men det er nødvendig med
en gjennomgang av regler for fritak for å blant annet sikre at en har lik
praksis i forhold til hvilke elever som bør og kan fritas.
Foreldre involvering i skolen er
viktig. Dess mer involvering i forarbeid og evaluering av prøver vil være
læringsstøttende for det enkelte barn, men dette må gjøres for å sette fokus på
læring uten å føre til at det legges
enda større vekt på prøveresultater.
Det er generelt sett betenkelig å bruke
resultater fra prøver som skal gi informasjon om hvilke behov elevene har i
sitt videre arbeid, som dokumentasjon på skolenes nivå. Prøveresultatene er
ment som en «underveisevaluering», ikke som en sluttvurdering, en fasit.
Her er mitt og Marianne Borgens forslag: Her er mitt og Marianne Borgens forslag
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar