Det bør tas en gjennomgang av omfanget på obligatoriske prøver og
hvilken nytteverdi de har. En slik gjennomgang og evaluering av praksisen vil
kunne føre mye godt med seg hvis man kan sikre seg at det er lærerne som
blir hørt. Det lærerne
mener at prøvene har for deres mulighet til å følge opp elevene, vil kunne være
svært nyttig, særlig hvis man samtidig undersøker tidsbruken.
De fremlagte tall om fritak i
osloskolen viser ingen overdreven fritaksvirksomhet i Oslo. Vi har ingen grunn
til å tvile på disse tallene på bynivå. Det er heller ikke ønskelig at alle
elever deltar på prøvene; prøvene vil f.eks. ikke gi mye nyttig informasjon om
elever med kort botid i Norge. Det er
nødvendig med en gjennomgang av regler for fritak for å blant annet sikre at en
har lik praksis i forhold til elever som ikke som for eksempel en minimumsbotid
i Norge som nedre grense for fritak.
Foreldre involvering i skolen er
viktig. Dess mer involvering i forarbeid og evaluering av prøver vil være
læringsstøttende for det enkelte barn, men dette må gjøres for å sette fokus på
læring uten å føre til at det legges
enda større vekt på prøveresultater.
Det er generelt sett betenkelig å bruke
resultater fra prøver som skal gi informasjon om hvilke behov elevene har i
sitt videre arbeid, som dokumentasjon på skolenes nivå. Prøveresultatene er
ment som en «underveisevaluering», ikke som en sluttvurdering, en fasit.
Offentliggjøringen av resultatene og
rangering av skoler ut fra resultatene er misbruk av nasjonale prøver. Prosjektlederen i NIFU som har lagd en evalueringsrapport på
nasjonale prøver, mener at resultatene som presenteres i skoleporten.no sier ikke noe
om kvaliteten på den enkelte skole og hva den bidrar med. Selv om en skole
skårer under snittet, kan den ha veldig gode lærere, som løfter resultatene
blant ressurssvake elever.
Det er nødvendig med en gjennomgang av alle prøvene i Osloskolen for å
sikre at disse fremmer læring, mestring og motivasjon. Praksisen der skolene i
Oslo presentees med vektlegging på resultat på nasjonale prøver og
eksamenskarakter, må også endres.
Det må i tillegg undersøkes hva man
mener og kan dokumentere å ha oppnådd gjennom de brosjyrene som utgis, dvs.
hvilket bidrag har det gitt til skolenes utvikling og deres oppfølging av elevene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar