Kvalitet og kompetanse i rådgivningstjenesten er viktig for å bidra til å sikre at elever velger riktig videregående opplæring, fullfører og består.
I 2011 var kun 74,8 % som fullførte og besto vg3. 63,1 % av lærlinger med ungdomsrett fullførte og bestod i 2011. Frafallet i Osloskolen er for høyt, spesielt blant yrkesfaglige elever. Dette er under byrådet sine mål med at 80 % skal fullføre og bestå vgo i 2013 og at innen 2015 skal 90 % av elevene fullføre og bestå.
Vi må også få med oss at i følge Utdanningsforbundet skyldes 21 % av frafallet psykiske problemer. Derfor er oppbygging av sosialpedagogisk veiledning er også nødvendig i tillegg til yrkesveiledning.
Ordfører, vi ser at rådgivningstjenesten i Oslo-skolen trenger et løft i kompetanse for å heve kvaliteten. Vi deler Utdanningsdirektoratets oppfatning at utdanning på 60 studiepoeng er nødvendig for å oppfylle elevenes rett til god rådgivning.
Regjeringen har innført faget Utdanningsvalg på ungdomstrinnet. Dette er et fag som er viktig for å sikre at unge får smakebiter fra ulike studieretninger. Her ser vi at det er behov for gode veiledninger, eksempelsamlinger og en god lokal plan i faget.
Oslo kommune er også med på regjeringens forsøk med arbeidslivsfag, der elever får arbeide med praktiske aktiviteter. Per i dag er det kun to skoler som deltar i ordningen. Vi ønsker flere skoler å delta i forsøket og en bredere satsning på Arbeidslivsfaget.
Ordfører,
Utdanningsforbundet mener at utdannings- og yrkesrådgivere ikke har god nok kjennskap til yrkesfag og arbeidsmarkedet. Dette gjelder særlig rådgiverne på ungdomsskolen. Alle rådgiverne i ungdomsskolen skal ha kunnskap om karrieremuligheter og hvordan utsiktene er på arbeidsmarkedet slik at elever som er interessert i yrkesfag får best mulig rådgivning.
Regjeringen jobber aktivt med frafall utfordringen, ordfører. Med SV i kunnskapsdepartmentet, har den rød-grønne regjeringen satt i gang en annen nasjonal satsning som heter Ny GIV. En rapport fra NOVA viser at flertallet av elevene som har deltatt i Ny GIV-arbeidet for bedre gjennomføring i videregående, opplever at de har blitt flinkere på skolen. De opplever også at de har fått økt læringsutbytte fordi opplæringen har vært mer praktisk rettet og relevant. Oslo kommune må derfor utvikle og sette i verk bredere satsning på ny GIV. Men byrådspartiene synes ikke det!
Rådgivningstjenesten bør jobbe for å ta bedre hensyn til funksjonshemmedes utfordringer, ordfører. De bør også rustes med flerkulturell kompetanse og elever med minoritetsbakgrunn bør ikke møte fordommer fra rådgivere. SÅ må rådgivningstjenesten må være flinkere til å utfordre de etablerte oppfatningene når det gjelder kjønn og arbeidsliv. Vi trenger flere jentefysikere, informatikere og elektroteknikere, og flere gutter som førskolelærere. Men byrådspartiene synes ikke det!
Vi har en annen gruppe med ungdommer som trenger ekstra oppfølging, ordfører. Dette er senkommere, dvs ungdom som flytter til Norge når de er passert barneskolealder. De begynner i ungdomsskole med sine jevnalderede; på grunn av språket og på grunn av forskjeller i utdanningen fra tidligere, faller de gjennom og klarer ikke å tette gapet med sine jevnaldrende. Her trengs det annen type veiledning og et annet system. Men byrådspartiene synes ikke det!
Ikke minst rådgiver må rådgivningen for voksne må styrkes. Men byrådspartiene synes ikke det!
SV ønsker et samfunn der alle får muligheter til å realisere sitt beste her i livet og bidra med sin fulle i arbeidslivet. God rådgivning er kanskje det billigste tiltaket for å få det til. Derfor må tjenestetilbudet stadig revideres og styrkes.
Jeg oppfordrer byrådspartiene til å støtte SVs forslag selv om de kommer fra SV :-) Gode forslag er gode forslag uansett hvor de kommer fra.
24.10.2012
Gülay Kutal på vegne av SV fremmer følgende forslag:
- Oslo kommune må jobbe for at antall årsverk til både sosialpedagogisk og yrkes- og utdanningsrådgivning økes.
- En større andel av Oslos rådgivere bør gis tilbud om en utdanning i rådgivning tilsvarende 60 studiepoeng.
- Rådgivningstjenesten for voksne må styrkes.
- Det må lages gode veiledninger og eksempelsamlinger i lokale læreplaner i faget Utdanningsvalg.
- Byrådet bes utrede utfordringer med senkommere, dvs. ungdom som flytter til Norge etter gjennomført barneskole i et annet land, med sikte på å finne løsninger som sikrer disse ungdommer en likeverdig ungdoms- og videregående utdanning.
- Utdannelsen til rådgivere bør inneholde hensyn til funksjonshemmede, elever med minoritetsbakgrunn og kjønnsperspektivet.
- Oslo kommune igangsetter et utvidet forsøk med utgangspunkt i Ny GIV-pedagogikken.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar