(Spørsmål jeg ikke fikk stilt på bystyremøte 25. april pga dårlig tid. Skal følge opp skriftlig)
Ordfører, på Ruters hjemmeside kan vi lese følgende:
Ordfører, på Ruters hjemmeside kan vi lese følgende:
”Ruteendringer fra søndag 29.april:
For å få årets økonomiplan i balanse og totalt sett kunne gi det beste tilbudet, har Ruter sett det nødvendig å gjøre tilpasninger i rutetilbudet for buss i Oslo.
På ruters hjemmeside i januar kunne vi også lese om prisendringen som ble gjeldende fra 1. februar 2012. - En økning i billettprisene.
Beskjeden som Oslos befolkning får fra Byråd Elvestuen:
Kollektivtrafikken blir dyrere og dårligere. Økonomiplanen må i ballanse.
Ordfører,
På søndag får 14 bussruter i Oslo redusert tilgjengelighet med enten færre avganger, redusert kjørelengde eller legges totalt ned. Dette vil få konsekvenser for de som skal reise med buss nr 21, 25, 33, 46, 54, 55, 58, 67, 73, 74, 80E, 84E, 85, og busstilbudet i Groruddalen reduseres ved at busslinje 59 legges ned. Busslinje 59 ble opprettet på grunn av egne midler fra Groruddalsatsingen.
Ordfører,
Folk skal komme seg trygt til og fra jobb og skole. Folk skal være sikker på at de rekker å hente i barnehage og på skole.
Ordfører,
SVs spørsmål til Byråd Elevestuen er: Når skal Oslos befolkning får beskjed fra byråden om at det blir billigere å reise kollektivt og ikke dyrere? Det blir flere bussavganger - ikke færre?
Oppfølgningsspørsmål:
Regjeringen har i dag lagt frem en klimamelding der det står:
"Regjeringen har som mål at veksten i persontransporten i storbyområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange."
Det er vi glad for. Men, det betyr at Oslo må ta sitt ansvar. Oslo har et etterslep på 6 – 7 milliarder på vedlikehold på t-bane og trikk og med en økonomiplan som har vedtatt nedgang i tilskuddet til kollektivtrafikken i årene fremover, selv om vi får en enorm befolkningsvekst.
Sist bystyremøte vedtok bystyret at all økningen som kommer i årene fremover på trafikk skal tas på kollektivtrafikken.
Ordfører,
SV er bekymret. Hvordan kan vi tro at byråden klarer disse målsetningene når det eneste vi ser er et kollektivtibud som blir dyrere og dårligere?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar