Utdanningsforbundet minner oss hvor viktig det er med god kvalitet, god bemanning, god pedagogisk og administrativ ledelse og god kapasitet i barnehager i anledningen Barnehagedagen 2012 - v/ Terje Vilno og Hanne Brunvoll fra Utdanningsforbundet Oslo.
Oslo 16.03.2012 BARNEHAGEDAGEN 2012, Det beste til de minste!
Barnehagedagen arrangeres tirsdag 20.mars og slagordet er «Det beste til de minste». Utdanningsforbundet Oslo ønsker derfor å benytte anledningen til å si noe om hvordan vi kan gi barna i Oslos barnehager det beste.
God kvalitet i Oslos barnehager er avhengig av førskolelærere. Det mangler per dags dato i overkant av tusen førskolelærere i Oslo. Førskolelærere har et helhetlig ansvar for at barna får gode utviklings- og aktivitetsmuligheter. De har ansvar for planlegging, evaluering, daglig omsorg for det enkelte barn, for utviklingen av det sosiale miljøet og læringsmiljøet i barnegruppen og for samarbeid med barnas foresatte. Førskolelæreren har i tillegg et veiledningsansvar overfor det øvrige personalet samt medansvar for barnehagen som pedagogisk virksomhet og samarbeid med andre instanser. Førskolelærere er med andre ord en svært viktig premissleverandør for kvalitet i barnehagen og vi trenger flere. Vi støtter derfor forslag til ny lovgivning for barnehager, som vil sikre at 50 % av grunnbemanningen skal være førskolelærere.
Vi trenger en god bemanning i barnehagene. Det er i møte med hvert enkelt barn og med barnegruppen at den gode barnehagen dannes. Voksne skal se, høre og ivareta enkeltbarn og legge til rette for de beste utviklingsmuligheter for alle barn. Forskning gir klare identifikasjoner på at antall barn per voksen har vesentlig betydning for kvaliteten. Det er helt nødvendig at det tilstrebes en tilstrekkelig regulering av voksentettheten i barnehagene. Personalet er barnehagens viktigste ressurs. I forslag til ny lovgivning i barnehagene foreslås et lovfestet bemanningskrav der en ansatt kan ha ansvaret for inntil tre barn under tre år og inntil seks barn over tre år. Dette kravet er helt nødvendig å innfri for å ha god kvalitet i Oslos barnehager.
Barnehagene må ha et godt nivå på pedagogisk og administrativ ledelse. Styrere har en nøkkelrolle når det gjelder initiativ, tiltak og oppfølging av det pedagogiske arbeidet. For å kunne ivareta kvaliteten og ha mulighet til å utføre det mandatet styrere er satt til å gjøre, må det være en styrer per barnehage og styrerressursen må økes i store barnehager. Derfor støtter vi intensjonen i forslag til ny lovgivning for barnehager om at hver barnehage skal ha en styrer.
Barnegruppene må ikke bli for store. Vi ser en tendens til at utviklingen de senere år er gått i retning av større barnegrupper. Presset på de ansatte er blitt for stort og den mest kritiske faktoren er mangel på tid. De ansatte strever med å forvalte det samfunnsmandatet de er satt til å gjøre gjennom rammeplan, lov om barnehage, barnehagenes årsplaner og bydelens strategiske plan. Forskning viser at for store barnegrupper kan være en utfordring med tanke på å kunne se det enkelte barn. Mindre barnegrupper vil føre til større rom for barns lek, utvikling av sosial kompetanse, gode samtaler, læring, språkutvikling, bedre foreldresamarbeid og mer tid til personalets refleksjon over barnehagens kvalitet og innhold. Antall barn i barnegruppene er en sentral kvalitetsindikator som legger premisser for barnehagens pedagogiske kvalitet. Vi støtter formålet om å sikre at barn daglig møter kjente barn og voksne slik at de får mulighet til å knytte nære relasjoner til et avgrenset antall mennesker i barnehagen, slik det foreslås i forslag til ny lovgivning for barnehager.
Utdanningsforbundet mener at barnehagene skal være en læringsarena som er tilpasset et helhetssyn på barn. Læring foregår i det daglige samspillet med andre mennesker og miljøet, og er nært sammenvevd med lek, omsorg og danning. Barn må få tid til å leke, utforske og være nysgjerrige. Det er i samspill med andre barn og voksne at barn lærer.
Vi mener at forslag til ny barnehagelov (NOU 2012:1 Til barnas beste) har tatt mange steg i riktig retning for å øke kvaliteten i barnehagene. Alle ønsker vi barnehager med høy kvalitet. Derfor er det viktig at vi samarbeider godt slik at vi kan gi «det beste til de minste».
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar