Holder 87-kroners seddelen |
Dette temaet snakket jeg om i Nei til EUs kvinnekonferanse i
dag, den 27.10.18.
Vi skal kreve og jobbe for:
· Nei til
ufrivillig deltidsarbeid. Ja til heltid!
· Lik status for
kvinnedominerte yrker!
· Nei til skjult
diskriminering i samme virksomhet!
Situasjonen for
kvinner i arbeidslivet i Norge og EU: Lønnsgapet som ikke blir vekk. Hvordan få
til forandring?
Gülay Kutal, 27.10.18
Hos Nei til EUs kvinneutvalg
Likestillingskampen
·
I år er det 10-årsjubileum for fremleggelsen av
Likelønnskommisjonens rapport «Kjønn og lønn» (NOU2008:6).
·
Likestillingskampen vunnet fram på flere viktige
områder for å legge til rette for kvinners deltagelse i arbeidslivet og et mer
likestilt foreldreskap:
o
Lovfestet rett til barnehage
o
gode foreldrepermisjonsordninger
o
økt fedrekvote ved fødsler
o
Likestillingsloven har gradvis blitt styrket.
Loven sier at kjønnsbaserte lønnsforskjeller i arbeidslivet er forbudt!
Likestillingskampen
fortsetter
·
Styrke kvinners muligheter til å få full
stilling
·
Kvinners lønnsutvikling
·
Kvinners muligheter for å få hjelp til de
ulønnede omsorgsoppgavene, som omsorg for barn, syke og gamle, slik at også
kvinner kan ha like muligheter til å være økonomisk uavhengig og unngå
fattigdom.
·
Større arbeidslivsutfordringer hos kvinner med
minoritetsbakgrunn knyttet til bl.a. språk, utdanning og rasisme
Norge vs EU
·
Det er kun 2% av mennene i EU som tar ut
pappaperm, barnehager er få og dyre og eldreomsorgen er i stor grad overlatt
til familiene å løse. Norge har full barnehagedekning, og de fleste fedre i
Norge, 70% tar ut pappapermen. Noe som
gjør det enklere for kvinner i Norge å delta på arbeidsmarkedet enn hva som er
tilfelle for kvinner i EU.
·
EU har som mål å øke kvinners
sysselsettingsandel til norsk nivå på 75 %, mot dagens 62 %. Men
«sysselsetting» kan være så mangt. Selv om de fleste i Norge har en romslig
økonomi, er det grupper som sliter med å få «endene til å møtes».
·
Ifølge levekårsundersøkelsen fra 2017 er det
sosialhjelpsmottakere, enslige og personer med lav inntekt, som opplever
fattigdomsproblemer.
·
Kvinner er overrepresentert i alle disse
gruppene.
·
Det er mer vanlig blant kvinner enn blant menn å
delta i «gigøkonomien».
·
Midlertidige kontrakter utgjorde 14,1% av alle
arbeidskontrakter for kvinner, og 12,9 prosent for menn.
·
Kvinner er også mer utsatt for null-timers
kontrakter.
Lønn
·
Men det er fremdeles mange sider ved
arbeidslivet som har likestillingsutfordringer.
·
Det har betydning for lønn.
·
I gjennomsnitt tjener kvinner 87 kroner for hver
hundrelapp menn tjener, uavhengig av hvorvidt man jobber heltid eller deltid:
o
Gjennomsnittlig
månedslønn for kvinner i 2017 var 40 860 kr. Det utgjør 86,7 prosent av
gjennomsnittlig månedslønn for menn, som lå på 47 140 kr. (SSB)
Hva forklarer
timelønnsforskjellen?
·
Lønna er lavere når man jobber deltid. Kvinner
jobber deltid i større grad enn menn (49,2% mot 26,3%). Derfor er
gjennomsnittslønna til kvinner lavere enn menn.
·
”Kvinner velger yrker med lavere lønnsnivå” (SSB
sin formulering!!)
o
Eksempler på slike yrker er servitører,
kjøkkenassistenter, butikkmedarbeidere, renholdere i virksomheter og barnehage-
og skolefritidsassistenter.
o
Offentlig sektor
·
Skjult diskriminering
Vi krever derfor…
·
Nei til ufrivillig deltidsarbeid. Ja til heltid!
·
Lik status for kvinnedominerte yrker!
·
Nei til skjult diskriminering i samme
virksomhet!
Det er på tida med
likelønn! Aksjoner!
·
Island
o
24. oktober klokka 14:38
o
Women in Iceland strike for gender equality,
October 24th 2018
·
Norge
o
87 % SSB sier at for hver hundrelapp menn
tjener, tjener kvinner 87 kroner.Begynnelsen av november
o
Om barnehageansatte, SFO-ansatte, sykepleiere og
hjelpepleiere hadde gått hjem fra jobb den 12. november og ikke kommet tilbake
på jobb igjen før 1. januar 2019, hadde Norge kollapset!
·
Kampen for likelønn er like mye klassekamp som
det er kvinnekamp
·
Der det på sin plass med en likelønnspott når
lønnsoppgjøret kommer.
Det er på tida med
likelønn. Politikk!
·
Endringen går altfor sakte
·
Hvis vi fortsetter i samme tempo som de siste
åtte årene, vil ikke ha likelønn før om minst 40 år.
·
Regjeringen mangler en aktiv
likestillingspolitikk
·
Vi krever handling!
·
Vi vil ha en lønnspolitikk som bygger på
prinsippet om lik status og lik lønn, for arbeid av lik verdi.
·
Vi har ikke reell likestilling før vi har
økonomisk likestilling.
Likestillingsloven i
”Islandsmodellen”
·
Island er det første landet i verden som
lovpålegger arbeidsgivere å sikre lik lønn for kvinner og menn med arbeid av
lik verdi.
·
Selve verdivurderingen gjøres internt på
arbeidsplassene etter fire kriterier:
·
kompetanse, ansvar, anstrengelse og arbeidsmiljø.
·
De ulike kriteriene vektes, og alle stillinger
gis en poengsum.
·
Sertifiseringen og kontrollen gjøres av
eksterne, og brudd på loven kan straffes med bøter.
·
Island har med dette flyttet bevisbyrden over på
arbeidsgiver.
·
Ulik lønn for likt arbeid er ulovlig i Norge
også, men her er det opp til den enkelte ansatte å bevise at lønnsforskjeller
skyldes diskriminering.
·
Fagforeningene var med på å utvikle den
islandske modellen.
·
Den ble jobbet fram gjennom et
trepartssamarbeid, men ansattes representanter har ingen definert rolle i
arbeidsverdivurderingene.
·
En forbedring av likestillingsloven ville derfor
være at:
·
Partene i arbeidslivet inkluderes i
utredningsarbeidet og gis definerte roller i utøvelsen av den, blant annet at
de medvirker i arbeidsverdivurderingene.
·
For å unngå at gamle forestillinger om verdien
av typisk kvinne- og mannsarbeid bygges inn i en sertifiseringsordning, er det
dessuten viktig med et tett samarbeid med Likestillings- og
diskrimineringsombudet og andre relevante fagmiljøer.
Likelønn kan ikke
sikres med likestillingsloven bare. Hva med verdsettingsdiskriminering?
·
Noe av forklaringen til lønnsgapet mellom
kvinner og menn ligger i de store forskjellene i lønnsnivå mellom offentlig og
privat sektor.
·
Ca. 70 % av de ansatte i offentlig sektor er
kvinner, og i privat sektor er 27 % av de ansatte kvinner.
·
I Norge jobber 70 %av alle sysselsatte kvinner
mellom 20 og 66 år i offentlig sektor, en sektor som ifølge partene i
arbeidslivet og Stortinget, ikke skal være lønnsledende. Frontfagsmodellen
innebærer at lønnsveksten i konkurranseutsatt sektor danner en norm for
lønnsveksten ellers i økonomien. En viktig hensikt med frontfagsmodellen er å
sikre at lønnsveksten i økonomien er på et nivå som konkurranseutsatt sektor
kan leve med (NOU 2013). Noe som gjør det vanskelig for kvinner i offentlig
sektor å ta igjen lønnsgapet til menn i privat sektor.
·
Systematiske lønnsforskjeller mellom
kvinnedominerte yrker i offentlig sektor og mannsdominerte yrker i privat
sektor bidrar til ulik status og omtales ofte også som
verdsettingsdiskriminering av kvinners arbeid.
·
Mens menn etter høyere utdanning på lavere nivå (inntil
fire år) i stor grad arbeider i det private næringsliv som ingeniører,
teknikere eller salgsrepresentanter, arbeider kvinner med tilsvarende
utdanningsnivå oftere i offentlig sektor, eksempelvis som lærere, sykepleiere
og barnevernspedagoger.
·
Blant dem med universitets- og høyskoleutdanning
er lønnsgapet størst.
·
Erfaringene så langt viser at
likelønnsutfordringene kun kan løses i samarbeid mellom myndighetene og partene
i arbeidslivet. Partene må finne og bli enige om løsninger. Staten må forplikte
seg til å yte bistand, inkludert en eventuell likelønnspott.
Likelønn kan ikke sikres
med kun likestillingsloven
·
Arbeidet for likelønn mellom kvinner og menn må
omfatte tiltak som bidrar til å utjevne:
o
de kjønnsbaserte lønnsforskjellene som finnes
internt i samme virksomhet, og
o
den systematiske verdsettingsdiskrimineringen
mellom kvinne- og mannsdominerte yrker i offentlig og privat sektor.
SVs forslag i
Stortinget levert på Likestillingsdagen
·
Stortinget ber regjeringen utrede hvordan en
likelønnsstandard og sertifiseringsordning, etter modell av Island, kan
innføres i Norge, og målet er å sørge for at både private selskaper og
offentlige institusjoner innfører tiltak som eliminerer de gjenstående
lønnsforskjellene mellom kjønnene.
·
Stortinget ber regjeringen ta initiativ til et
partssamarbeid med partene i arbeidslivet, som innen 1. oktober 2019 får i
oppdrag å levere løsninger for likelønn, inkludert:
a.
en mulig likelønnspott i offentlig sektor,
b.
tiltak for økt heltid og
c.
tiltak for å motvirke det kjønnsdelte arbeidsmarkedet.
·
Stortinget ber regjeringen på bakgrunn av
partssamarbeidet om løsninger for likelønn komme tilbake til Stortinget ved
første anledning med en forpliktende opptrappingsplan for likelønn, inkludert
forslag til finansiering.
Oslo som feministisk
arbeidsgiver
·
Oslo SV ønsker å fortsette kampen for et
likestilt arbeidsliv, blant annet med rett til heltid, høyere lønn til
lavtlønnede og retten til et arbeidsliv fritt for trakassering.
·
I samarbeid med partene i arbeidslivet finne
tiltak for likelønn og mot lavtlønn i forbindelse med lønnsoppgjørene.
·
Innføre forsøk med 6-timers arbeidsdag i
samarbeid med tillitsvalgte og tjenestestedet for eksempel i hjemmetjenesten og
i Renovasjonsetaten.
·
At alle skal ha rett til heltid i Oslo kommune,
og at nye stillinger i hjemmetjenesten som hovedregel skal utlyses som hele og
faste stillinger.
·
At kommunen skal ha gode rutiner for varsling om
trakassering, vold og overgrep, og at varslerne skal få et styrket vern.
·
At kommunen skal bruke kjønnskvotering for å
sikre likestilling, og at kommunen kan bruke radikal kjønnskvotering der det
trengs.
·
Fortsatt hindre privatisering, anbudsutsetting
og bemanningsbransjens inntog i kommunen.
·
Utvide arbeidet med å bekjempe profitt i
velferden.
·
At Oslo kommune har forpliktende likelønnsplaner
i alle virksomheter.
·
At Oslo kommune i kommende tariffoppgjør
prioriterer likelønn i kommunens virksomheter, blant annet gjennom å vurdere
likelønnspotter
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar